Thursday, September 17, 2009

OAG

Tadi siang aku balik KL ramai gila bebudak OAG naik flight sekali ngan aku sekali. Eh..diorang pun naik Air Asia jugak ke? Kata gaji masyuk. Naik la flight MAS. Baru ada standard. Apa barang naik flight tambang murah. Seperti biasa, bila flight aku ramai bebudak OAG, pelbagai perbualan bodoh boleh didengari. Dari langkah pertama aku ke dalam airport Bintulu sampai lah aku keluar dari balai ketibaan  di LCCT, perbualan bangang di dendangkan di telinga aku. Nasib baik aku bawak headphone cucuk kat handphone. Kurang sikit broadcasting perbualan bangang ini. Aku recap sedikit dari perbualan mereka.
 " I memang tak biasa naik Airasia ni. Leceh la kene jalan-jalan ni. Dah la seat sempit."
 " Ohh.. baru I ingat, I pernah ada project kat Dubai tu. Kat situ kan kita jumpe?"
 "Eh, you dah try tak buffet kat hotel tu. Murah jer, RM99 per head. Eh sedap lah compare ngan hotel lagi satu"
"I memang every weekend balik. Travelling elaun I tak terusik pun. Ala.. bukan jauh pun Bintulu KL. Dulu masa I training kat Ozzie pun I ulang alik balik every two weeks."
Pergh.. tak boleh belahkan? Rasa nak terajang jer dari belakang sambil menarik kedua dua tangan dia ke belakang.



Lagu yang Pakmet headbanging 

Apa dia OAG? Bukannya Old Automatic Garbage yang lagunya di head banging oleh Udin... tapi adalah Oil and Gas. Ia merupakan sebuah industri yang digila-gilakan careernya oleh batch yang graduate sejak dari awal milenia 2000 sehinga kini. Kenapa nak masuk OAG? Pasal gaji masyuk beb.  Elaun pun besar. Lagipun dapat kerja kat padang pasir. Takkan nak kerja kat kilang baja yang kotor. Sejak kerja kat industri chemical, aku banyak kali dah aku terpaksa encounter ngan bangsa bangsa OAG ni. Ada training atau seminar mesti ada bebduak OAG ni. Kat Bintulu jangan ceritalah. Bintulu maju kerana OAG, sampaikan seminar pasal sampah (actually Waste Management punya seminar) pun bebudak OAG ni ade.Aku dulu pun impikan pekerjaan di OAG ni. Banyak cerita cerita yang aku dengar dari lecterur aku dan juga kenkawan. Best dapat gaji masyuk. Anyway encounter aku dgn mereka menyebabkan napsu aku terhadap OAG tiada lagi. Berikut adalah encounter aku ngan OAGs yang akan aku ingat sampai mati.

First Encounter
 Kenderaan kerja Apis dalam ilusi encik Mistah
First aku encounter kebabian bebudak OAG ni masa aku praktikal degree. Masa tu aku praktikal kat kompeni yang tiada kaitan ngan kejuruteraan. Jadi basically, aku praktikal sebagai kerani (practical sbg kerani takper.. jgn kerja title engineer tp wat keje kerani.. tak boleh tak boleh). Kerja aku tetiap hari surf internet sambil layan YM. Tengah aku layan aweks aweks yang tak sabar sabar menunggu reply YM aku (hahaha) tetiba ada sorang mamat kawan baik Zul YM aku. Berikut adalah sedutan perbualan YM aku dan encik mistah (bukan nama sebenar):
Mistah: "Woi mok! Ko peciter?" <--starting pun dah mcm gampang
Aku: "Aku ok jer."
Mistah:" Owh ko kat ner ni?"
Aku:"Aku kat KL la"
Mistah:" Owh yeke? Aku pun kat KL ni. Aku jadi engineer kat Petronas. Kerja kat KLCC. Kau kerja mana?"
Aku:"Err.." (dalam hati: pukimak..aku tak tanya pun kau kerja apa... hebat sangat apa kerja kau)
 Perbualan YM aku ngan mistah ending dengan aku disconnect YM aku. Tapi version Apis lagi best dari aku dimana perbualan awal adalah sama cuma Apis cakap dia kerja angkat sampah dan perbualan diakhiri dengan Apis terpaksa belah pasal lori sampah dia dah sampai.

Second Encounter:
Masa ni aku management trainee kat CCM. Tahun yang paling banyak aku attend training and seminar. Aku masih ingat lagi nama seminar tu. Di hostkan oleh Emerson, sebuah syarikat instrumentasi. Tajuk seminar "Wireless Process Control". Lokasi pun aku masih ingat: Westin Hotel. Kenapa aku ingat semua?  Pasal kejadian dia bangang gile. Ia merupakan one day seminar. Ramai gile orang attend. Dari bermacam industri. Bukan chemical dan OAG saja. Ada engineer kilang biskut aku jumpa (danone), kilang tayar dan macam macam lagi. Memang pack ballroom hotel. Nak dijadikan cerita..sewaktu second session ada technical briefing. Dah lebih kurang setengah jam sesi itu berlangsung. Tengah mamat orang putih tu explain kat depan dengan bersungguh sunguh tetiba ada seorang orang tua bangun dan bertanyakan soalan dengan garang sekali yang tiada kaitan dgn presentation yang sedang diberikan:
"Why is it during your visit to my plant last week I still can't get the reading from the valve?" lebih kurang mcm tu la soalan orang tua tu kepada orang putih yang sedang present. Dan 10 minit seterusnya orang tua bangang tu boleh bertengkar dengan orang putih tu pasal kerja 2 minggu lepas yang tak siap kat Kerteh. Dan dia bertengkar depan lebih kurang 300 orang yangs sedang attend seminar tu. Semua dah buat buat muka fakap gila rasa nak hempuk muka orang tua bodoh tu.
Aku pun tak paham motif dia. Bukan kah lebih baik perkara itu boleh dibincangkan secara private bukan secara public. Aku rasa takde sapa pun berminat nak dengar masalah valve dia yang tak boleh bagi reading. Anyway. Orang tua bodoh tu pakai baju putih ada lambang hijau kat dada dia sebelah kiri.

Third Encounter:
 Ada sorang mamat ni aku kenal lama dah. Aku selalu refer ngan dia pasal kerja lebih lebih lagi pasal power elektrikal la. Dia kerja OAG. Travelling mmg banyak. Tapi yg aku menyampah pasal dia ialah dia suka cerita pasal kehebatan pay slip dia. Harga rumah dia. Harga kereta  kereta import dia. Dia gi melancong ke mana ngan gilfren dia. Memang tak boleh belah sial. Ni berlaku masa aku nak kawen dulu. Aku tgh wat kerja kat opis. Tetiba YM aku berbunyi. Mamat ni YM aku. 
Mamat:"Weh..click link ni. Join lah aku. Boleh tolong aku kumpul duit nak kawen."
Aku: Clink link dan tengok........ online busines yang berkonsepkan tangga piramid yang hebat. Tak payah beli product tapi cari member sales point akan meningkat.
"Beb...bukan gaji lu riban riban ke? Kene wat online bisnes jugak ke?
Mamat: Diamm....
Sejak dari tu mamat tu tak pernah YM atau call aku lagi. Ahahahahahahah.

Fourth Encounter:
Kirim salam kat Boss!!
Ni encounter yang terlatest. Masa dua bulan lepas kot, aku balik weekend ke Semenanjung dan sempat balik JB dan makan murtabak ngan Zul. Hehe. Masa ni aku ondaway balik JB. Bertolak dari Kelang dalam pukul 9 lebih. Memang dalam kepenatan masa tu nak drive. Petang tu dari airport gi KLCC jemput bini aku pastu gi Klang nak ambek baju. Tapi redah gak. Dalam 2 jam drving tu aku dah ngantuk gila. Siap ada halusinasi lagi masa driving. Jadi untuk menambah tahap kesedaran kepada diri  aku pun berhenti kat salah satu R&R yang aku lupa kat mana. Aku singgah la kat Petronas nak beli redbull. Aku pergi kat peti ais. Nampak ada sorang tua ni tengah belek belek tin redbull. Dia pakai baju yang sama mcm orang tua bodoh kat seminar Emerson tadi. Eh.. tokei stesen minyak ni ke? Pe jadah wat malam- malam check redbull. Pasal dia lambat sangat aku pun gi pilih cuing gam. Aku gi balik kat peti ais, org tua tu masih lagi belek belek redbull. Issh..aku pun cakap, excuse me. Mintak laluan. Orang tua tu pun terus blah bawak redbull dia gi counter. Aku pulak sambar terus dua biji redbull bawak gi counter nak bayar. Berikut adalah dialog orang tua (OTP) tu (rupanya bukan tokei stesen tu) ngan budak cashier (Cash) yang aku rasa tgh tunggu result SPM (sila bandingkan tahap IQ mereka..siapa lagi tinggi).
OTP: "Apsal Redbull ni mahal sangat?!
Cash:"Eh bang, mana ada mahal. Selama ni harga dia macam tu jer. Takde turun naik." (sambil gelak -gelak.. ingat orang tua tu buat lawak)
OTP:"Mahal redbull ni. Aku tahulah mahal! (sambil menengking)
Cash:"Eh bang, kalau mahal Redbull tu baik abang beli air mineral water ni. Baru 99 sen" (baru sedar orang tua tu serius)
OTP:"Ko tengok baju aku ni. Aku kerja Petronas la. Aku tahulah air ni mahal. (sambil hempas duit kat counter) Kirim salam kat boss ko!! (pastu terus belah)
Cash:"Eh bang, nama siapa. Nanti boss saya tanya siapa yang kirim salam?"
OTP: diam dan belah..
Aku yang kat belakang menyaksikan kejadian tu tak tahu nak gelak guling atau pun menangis kegembiran. Eh kamon la beb. Ingat pakai baju petronas tu gempak sangat ke?  Ntah ntah ko kerani  cabuk jer kat opis. Ader hati nak eksen. Air redbull mahal dua posen pun nak komplen. Bawak kereta Citroen gempak gila mcm kaya gila babeng. Budak cashier tu jauh lagi pandai dari kau. Aahahaha. Aku lepas tu bayar satu tin jer Redbull pasal aku tak memerlukan yang lagi satu. Aku tak ngantuk dah . Aku drive sambil gelak sampai Tmn Pelangi. Wahahahahaha.


Conclusion
Korang nak kerja OAG kerjalah. Tapi jgn lupa daratan. Wife aku pun kerja OAG gak, tapi benci gila ngan kompeni dia. Apsal? Kerana terpaksa mengadap hari hari orang yang aku ulaskan di atas. Kerja korang bukan segala - galanya. Anyway..ayat terakhir... Kirim salam kat boss!

10 comments:

apis said...

wah mok, panjang entry ko ni....

ohhh aku terlupa ko pon ada pengalaman bersama en.mistah

en.mistah : ooii dib, ko keje apa sekarang ni?..aku keje engineer petronas sekarang...

(sela masa antara ayat soal dan ayat penyata ialah 0.025 second)...

apis said...

ozzie...

Azhan said...

tetiba en.mistah digosipkan dgn aku.

ha ha ha...faiz sedang rage!

kalau aku jadi org emerson tuh, aku jawab, "tak dapat reading sebab kau bangang, org suh baca buku kau baca wikipedia."

apis, tolong continue entri pasal OAG ni...kalau tak silap pasal OAG di pam-pam minyak ..hahahahahaah

merah ka biru?

Azhan said...

tapi kisah OAG dan red bull tuh memang epic!

ha ha ha ha ha, perlu buat trilogi.

faiz said...

eh.. bukan encik mistah kolej ko ke zul? aha ahahah aha

OAG and redbull mmg epic.. ayat dia yang tak boleh tahan..

Kirim salam kat boss!

ahahahahaa... ingat dia presiden petronas ke?
wahahahah

Azhan said...

mistah loba loba...

mistah bombastic

semua perempuan mahu...

kah kah kah kah kah kah

udin said...

ahahaha eh apasal la aku tak tau kisah kedai mesra tu? memaut je pakcik petronas tu mok.

mmg tak boleh terima la kekadang mamat2 OAG ni. macam la gaji dia banyak gila sampai walau apa cara sekalipun, dia tetap highest earner. ahahaha

Azhan said...

lama sangat keje 'offshore' sampai lupa 'darat'an

sungguh metafora ayat ku ini







cilake

Anonymous said...

Awesome! Its genuinely remarkable article, I have got much clear idea on the topic of from this article.


my page; click here

Anonymous said...

what do you take for tennis elbow

Feel free to surf to my web blog ... tennis elbow ayurvedic cure