Tuesday, September 15, 2009

Commandos

Mission first nak kene turun dari bot. Gambar ihsan gamespot.com


Gambar dari gamespot.com. Dari kiri: Diver, Driver, Sniper, Green Beret, Sapper dan Spy pompuan. Ada Spy lelaki, dia yg amek gambar kot...so tak keluar la dlm gambar

Ini merupakan salah satu game komputer paling power aku penah main. Ia juga sangat taktikel dan juga susunan permainan yg amat komplikated. Aku setat diperkenalkan kepada game ini oleh apis. Iyela umah aku mana ada kompiter. Apis kata "Weh pakmet, ko kene dtg umah aku. Ada game best gila aku main ngn Mackeen." Aku pun lantas bergegas naik kete sapu dari umah aku, pegi Jalan Tampoi, naik bas pegi ke Bus Stand Larkin dan naik bas no 8 ke depan masjid Kolam Ayer seraya berjalan kaki ke umah apis. Umah aku tadek bas lalu, jadi susah sket nak keluar merayau.


Game ni ada beberapa watak yg kita boleh control sekaligus atau mengikut mission. Kita akan diberikan satu mission dan mungkin hanya beberapa orang watak game untuk dicontrol dalam mission itu. Tapi yg mencabarnye, certain watak buleh buat hanya certain moves. Ada yg buleh angkat mayat, ada yg buleh baling pisau, ada yg buleh letupkan bom, ada yg buleh bawak kete...so walaupun diorang ni semua komando, tapi agak mangkuk gak la pasal tak semua buleh angkat mayat. Leceh gila.


Bayangkan la ada satu mission tu nak bunuh sentry kat pagar, aku ngn apis mengambil beberapa jam untuk selesaikan. Secara kasarnye, ada sorang sentry dok tengok pagar, pastu ada guard yg dok ulang-alik cek member dia yg tengok pagar tu. Pastu ada kereta dok ulang alik gak cek pagar. Jadi penyelesaian utama adalah meletakkan green beret berdekatan pagar dlm keadaan sembunyik, sniper bersedia untuk menembak sentry pagar. Bila kereta ronda dah blah dan sentry yg dok jalan2 tu pun blah, sniper tembak dari jauh, pastu spy dok dlm pagar sambil pakai baju orang jahat pi berbual ngn askar dok ronda2, green beret angkat mayat pastu sembunyikkan dalam belukar....gila precision. Ini semua dilakukan dalam 0.5 saat sahaja. So bila kereta orang jahat patah balik, semua back to normal. Takde mayat, takde askat menjerit. Bijak kan? Bak kata Sniper....ngeppp! (Dia buat bunyi ni bila dia kita arahakan untuk buat sesuatu)


Tapi game ni mmg kelas, macam iklan ribena yang ada host jalan2 carik makan tu (nnt lain hari aku buat entry betapa bodohnye iklan tu). Dia mengajar kita erti sabar dan menghargai skill setiap ahli pasukan. Nobody can survive alone (kecuali dia man vs wild). Memang addictive gila game ni, pastu takble save plak tu. Jadi kalau dah nak last2 tu mampus, laa kene ulang balik dari awal mission. Sungguh pantek bukan, tapi sesungguhnye kami akan mengstartkan balik mission itu walaupun setelah mengeluarkan sumpah seranah.


Anyway...commandos sekelian...terima kasih kerana mengajar aku bermain game di komputer. Sampai sekarang aku masih main game, cuma dah kurang je. Lagipun monitor desktop aku baru kelmarin give-up. Cipet...kene beli monitor baru sebelum Diablo 3 keluar.

4 comments:

Azhan said...

aku tgk kau dah pandai attached gambar. bagus. ha ha. tapi kenapa para double space. macam tesis plak.

cite pasal game....


....
...
..
.

apis said...

game komandos ni la yg hampir hampir menyebabkan mak aku menjadik incredible hulk untuk membaling komputer yg digunakan ke dalam sungai chat dibelakang umah aku....

ini kerana aku sangat sangat fokus untuk memenanginye sampai aku tidak sembahyang,mandi, makan dan tido....

hahahahaha....punye le tektikal sampai lupa segala galanya termasuk keperluan asas dan suruhan tuhan...

udin said...

dia lari2 la paragraph dia masa aku letak gambar tu. last2 aku letak je semua double spacing, senang. pastu gambar tu aku nak letak satu kat ujung karangan...tp dia pergi kat atas jugak. bodo punye sistem. kasi la aku copy paste je. mana la aku reti html.

keh ekh ekh e

faiz said...

tu la.. dulu report sejarah ko suruh shah type... ni wat karangan pun tak reti.... hahahaha