Friday, June 10, 2011

Pedasssss

Aku nak cite sket pasal pedas. Tahap kepedasan diukur dalam unit SHU (Scoville Unit). Kire kalau nak tau berapa pedas, kita boleh la tanya 'Makcik, sambal belacan tempoyak ni berapa Scoville?'. Sket lebih kurang camtu la. Tapi mungkin nanti makcik tu ingat ngko ni orang datang dari negara lain dan Scoville tu matawang negara ngko lalu dengan semberono dia jawab '50 Skofil je nak'.

Aku ada tengok 'Man vs. Food' (MvF). Mamat dalam rancangan ni gile babi kuat makan, kalau lawan ngn pais pun aku rasa pais boleh kalah dengan malunye sambil menutup muka. Cuma dia ni ngn pedas tak boleh blah sangat. Ada sekali tu dia makan sushi tak silap aku, pastu orang kedai tu letak cili padi dalam sushi dia. Makan ada la 5 sushi je aku rasa, tapi dia punye tak tahan.....mak ai nangis2. Kalau ikut unit Scoville dlm wikipedia, cili padi dlm 50.000 - 100.000 SHU. Tapi wikipedia ni bukan boleh pecaya sangat. Ada sumber lain cakap sampai 350.000 SHU.


Cili padi (bird pepper)

AKu ingat kita orang Malaysia ni mmg dah abes kuat dah makan pedas. Sebab aku kalau cili padi tu mmg aku selamba je boleh ratah. Tapi sekali makan maksimum aku makan raw camtu ada la dlm 5 batang je. Jadi takdela tahan pedas sangat aku ni. Aku lama dah nak carik 'habanero' pepper tapi tak jumpa. Nak la jugak aku rasa sebab dia kata habanero ni pedas the next level lepas cili padi. Pastu kalau keluar dalam MvF, lada ni letak sket je dia punye pedas aku tengok omputih tu makan macam kene lempang je muka dia merah sebab pedas. Habanero boleh sampai 500.000 SHU. Lepas level habanero ni adalah level lada genetik. Yang selalu aku dengar dalam tv 'ghost pepper'. Ni kalau aku tengok orang makan, dia punye muka macam nak terus teberak. Pedas gile kot. Ni pun kat Malaysia susah nak jumpa. Dia banyak kat India ngn Bangla. Agaknye bangla kat sebelah umah aku kat happy garden tu kenal la kot lada ni. Lada ni boleh cecah sampai sejuta lebih SHU. Dia kalau dah main juta2, dah macam tahap kesempurnaan Pendekar Laut la kire.


Habanero


Bhut Jolokia (ghost pepper)

Sebagai orang Melayu yg boleh selamba makan pedas, kekadang aku rasa omputih ni melebih2 je kalau tunjuk kat tv tu. Kengkonon pedas gile babi la. Tapi kita boleh selamba makan tetiap hari. Kalau makan banyak, sakit perut jugak la....hilang la nikmat makan pedas. Tu lebih kepada makan nak buat sakit perut sendiri. Tapi satu pengalaman aku makan kat negara Jepun telah mengajar aku untuk jgn eksen yg kita ni sebenarnya tahan pedas. Ada satu kedai ni dia jual nasik ngn kari....berbagai jenis kari la ada. Pastu dia kasi la tahap kepedasan....1-10. 10 tu kire paling pedas la. Membe jepun aku amek level 2 je....aku amek la level 6 kot....dah la boleh makan kari seafood je, bukan sedap sangat. Lain la kalau kari daging dia aku boleh makan, tapi sah sah la lembu dia tak semelih. Membe aku berbangsa india dgn eksennye mintak level 8. Dia kata alaaa selamba je kat Malaysia kita makan pedas2. Ini jepun punye level no hal la. Haaa masa makan, amek ngko. Meleleh2 air mata nak telan kari ngn nasik putih. Alangkan aku punye level 6 pun dah aku rasa pedas kari dia....inikan pulak 8. hahaha

kita tak boleh makan buah tu monyet...hahaha

Pengajarannya....walaupun kita master dalam makan pedas, kengkonon cili padi ni abes pedas la...tetiap hari boleh makan, kita takbole eksen. Dalam dunia ni ada bende lain yg lagi pedas dari cili padi sebenarnya hahahaha

6 comments:

Azhan said...

macam mana nak ukur Scoville? pakai meter kwh ke?

udin said...

camana tah...dia kire berapa titisan cecair yg diperlukan untuk menghilangkan rasa pedas tu...tu sampai bejuta tu. maknanya sejuta kali kene titik air nak menghilangkan rasa setitik pedas. penat betul nak buat eksperimen ni kalau masuk dalam amali SPM. eh berapa ratus ribu titik dah ni? alamak kene start balik







tapi kalau malas, pakai multimeter pun boleh. nama pun multimeter keh ekh ekh e.

faiz said...

potret monyet tu mmg epic

Azhan said...

sang monyet diarrhea makan kebab

Qasim Abdullah said...

Hahahahabanero

Qasim Abdullah said...

Hahahahabanero