Tuesday, June 21, 2011

Ba...Zoo...Ka Penaka

Zoo.... ye, ini bukan entry mengenai Sawie and Wings, ini adalah entry mengenai zoo. Minggu lepas aku ada terbaca satu surat pembaca mengenai Zoo Saleng Johor di sini . Hari ni keluar pulak berita mengenai rampasan 60 ekor haiwan oleh Jabatan Perhilitan semasa serbuan dijalankan ke atas Zoo Saleng Johor. Sumber berita boleh didapati dari sini dan sini.

Aku malas nak ulas sangat tentang kandungan berita tuh, sebab korang boleh baca sendiri, tapi ada beberapa perkara lain yang menerjah kepala otak aku bila aku baca berita berita tentang zoo ni.
  • Kalau sebut zoo kat johor ni, dalam kepala aku cuma terbayang zoo johor aje. Aku tak penah tau pon ada zoo saleng ni.
  • Perkataan 'Zoo' dan 'Johor' adalah sangat tidak complement antara satu sama lain. Sesape penah pergi zoo singapore akan paham apa yang aku katakan ni. Ini bukan tahap beza langit dengan bumi lagi, ini dah tahap beza lubang gelap angkasa lepas dengan lubang jubur sepol bukhari. Ini benar benar serius.
  • Tahun lepas dalam bulan seploh, aku dah takde idea nak bawak anak aku jenjalan aku bawak dia masuk zoo johor kat jalan gertak merah tu. Bapak aaa! suasana zoo tu masih maintain macam aku last pegi masa aku darjah 4. Tahniah zoo johor atas usaha preservation yang dilakukan.
  • Position ular sawa batik masa aku pegi darjah 4 dengan dua puluh tahun kemudian tak berubah ubah. Macam mana aku boleh ingat. Position ular sawa semasa aku bawak anak aku ke situ adalah sangat dejavu. Bila aku terpandang je ular sawa tu lepak kat ujung kandang melingkar tak nampak kepala sambil tergantung separuh badan, Imej yang sama 20tahun lepas terbayang bayang kat kepala aku. perghh sampai begitu sekali ular sawa tu hibernate.


Berbalik pasal zoo saleng tu...petikan dari berita ni agakk lawak

"Department deputy director-general Dr Zaaba Zainal Abidin, who led the raid with about 80 personnel, said the animals were being taken to Malacca Zoo and Paya Indah Wetlands. "

Masa aku baca part ni aku tergelak nipis, aku malas nak komen apa tapi aku suruh kawan udin jela sampaikan komen apa yang patut.


Ini satu video pasal aktiviti lahanat zoo saleng ni yang aku jumpa mase search pasal zoo yang tak semenggah ni. Kenapa bila lepas tengok minit 1.52 aku terus keluar maki berbau rasis ?


6 comments:

faiz said...

apsal ada zoo kat saleng?
sapa nak dtg
eh saleng kat mana?

tp minit 1.52 tak tahan. topi koboi kene merah

Azhan said...

pada pendapat koboi tu, asalkan rimau tu beranak pinak adalah tak salah malah mengelakkan rimau pupus.hahaha.logik budak darjah 5 betul.

rimau tu naik boring asik kene buat stunt yg sama tiap2 malam. rimau pulak macam tak cukup makan, aku rasa rimau tu rela mati dan pupus dari bekerja dengan koboi bahlol ni.

minit 1:52 sekali tengok macam koboi, 2 kali tengok macam tourist guide, bila baca profession animal trainer...kesimpulan MANIMAL

Azhan said...

ni aku nak syer

kat Seelong ada waterpark, pelik tak? mesti korang tanya seelong tu kat mana?

udin said...

hahahaha welcome to seelong waterpark

apis said...

serioss do, benci sial tgk 'animal trainer' tu.... bagi alasan bodoh nak mampos, buat rosak industri koboi...

zul.... di manakah seelong waterpark... saleng zoo aku baru tau kat senai-kulai

udin said...

gile babi sial ni.....apa la mangkuk dia ingat cara selamatkan rimau adalah dengan menternak rimau ke?






buat macam ujang....menternak tometo dalam halaman pertanian...hahaha