Wednesday, June 8, 2011

Harga barang, harga servis

"Tak luak rage kalau kita kongsi," bak kata orang-orang tua kat Wrexham.

Sekarang ni harga barang betul-betul mencanak naik gila-gila punya. Last sekali aku tengok barang naik mencanak ialah masa aku tengok video hidden hitam putih kat hotel mana entah dan entah sapa pelakon. Betul-betul mencanak naik barang penangan barang import buatan China. Hahahaha.

Anyway, ironinya aku selalu dengar jugak bahawasanya rakyat negara kita bakal  jadi rakyat berpendapatan tinggi. Macam mana income nak tinggi kalau harga barang naik mencanak-canak. Secara matematik asasnya kalau income annual naik 25%, harga barang naik 10% kira ok la jugak. Ini sebaliknya pulak. Barang naik 25%, gaji naik 10%. Kalau camni rakyat income besar pun tak guna sebab at the end kuasa membeli kecik. Yang penting atau kata kunci kat sini ialah purchasing power beb. Kalau income kau RM5000 pun, kalau harga ayam sekilo RM50 pun tak guna cerita jugak. Baik duduk kat hutan kat Papua New Guinea, kurang-kurang pun lapar boleh jadi kanibal, makan jiran sebelah rumah. LOL.

Ini aku bercerita dari kacamata rakyat marhaen yang income bawah RM2500 macam kebanyakkan technician aku. Middle income earner macam diorang adalah majoriti workforce kat Malaysia. RM2500 tu dah dikira miskin beb. Miskin bandar. Sewa rumah flat low medium kos kat JB pun dah menjangkau RM500. Dulu sewa RM500 boleh dapat rumah teres. Bagi yang mengenang jasa ibu bapa mesti nak bagi duit lagi, maintenance kenderaan, anak-anak, etc etc. Ini bukan soal living within their means lagi. ini dinamakan day to day survivor series dah. Unless kau anak orang kaya, atau still tinggal dengan mak bapak korang la.

Aku ada hari tu aku baca paper ada pemain bolasepak full time punya gaji tak sampai RM1000. Gaji guard Nepal pun boleh dapat RM1100. Walaupun gaji kecik bukan justify untuk ambil rasuah, tapi kalau gaji RM800 nak makan apa brader, nak bayar Astro? Teh ais pun RM1.80...Astro yang takde kena mengena pun nak naik harga jugak. Ini bisnes sure untung. Provide satu jenis servis dan distribute servis yang sama pada semua orang. Untung tak? Terutamanya kalau kompeni kau sole distributor. Nikmat syurga dunia betul. Dulu telco pun macam ni jugak. Tapi sekarang bila telco dah ada 4-5 kompeni tade chance la nak monopoli harga. Aku tunggu jugak siapa nak buat kompeni astro2, astro 3, astro 4.

Satu perkara lagi aku nak share, harga beras bakal naik. Ahli politik kat Thailand yang nak seragamkan pendapatan pesawah padi. In case korang tak aware, Thailand adalah pengeluar utama beras. So income petani naik, maka naiklah nanti harga beras. Mungkin harga beras akan stabil, sebab supply and demand tapi biasanya harga barang apa-apa pun nak turun sikit punya susah. Negara yang makanan rujinya nasi kena tukar makan burger pulak. Politik, politik which side pun aku rasa sama je. Tabur janji je. Aku harap next election dapat tengok muka-muka baru yang ada background ekonomi. Bukan ekonomi poket sendiri sudah la.

Satu hal lagi, pasal service tax...6%. Dah aku malas nak cerita lagi.

7 comments:

udin said...

hmm kene undi 'bulan' la lepas ni. biar 'dacing' rasa kekalahan.

faiz said...

~~
Oh bulan enggan melayan diriku lagi
Pabila air mata membasahi pipi
Dan lagu-lagu di radio
Seolah-olah memerli aku
Pabila kau bersama yang lain
~~~

Azhan said...

apesal aku rasa nak rembat je kau mok...


hahahahaaha

faiz said...

aku baca komen udin tetiba terasa nak nyanyi lagu Yuna

Wak Zailan said...

kihkih....asal aku tak bukak blog ni sebulan dah nak kena baca 5-6 post... tq guys

Azhan said...

wak, time kau bukak tengah banyak entri.

bisanya 5-6 bulan baru 1 entri...tu normal

udin said...

kalau zul mc mmg banyak post, siap tukar kaler blog