Sunday, June 26, 2011

Drive thru kat Malaysia

Drive through atau drive thru dah mula menular kat Malaysia. Minggu lepas masa aku pergi Setia Tropika, ada drive thru ATM machine. Tak jauh dari situ ada drive thru fast food pulak. Pendek kata serba serbi drive thru. Aku andaikan penduduk kat sana tu sentiasa on the go, jadual padat atau pun ramai yang fat ass.


Kalau kat JB pioneer bank yang buat drive thru ATM Citibank kat City Plaza, Tebrau. Lepas tu HSBC kat Bukit Timbalan. Tapi HSBC kat Bukit Timbalan tu bentuk geografi dia memang mencabar, apatah lagi bagi pemegang lesen P. Nak masuk parking pun derita, apatah lagi nak drive thru kat ATM atau cash deposit. Aku pernak tengok 2-3 kali insiden kereta mati enjin masa masuk parking gara-gara takleh nak balance clutch dengan paddle minyak. Enjin kereta dah mati dahtu lagi sedih kereta siap nak reverse turun bukit. LOL. Lenkali bawak auto. Sekarang aku tengok mesin drive thru tu dah takde kat depan HSBC. Tak tau la kalau ada yang langgar mesin tu.

Sebelum zaman drive thru, kat Amerika terkenal dengan drive in. Konsepnya kereta masuk parking kat car park yang besar gila, kemudian servis/pelayan akan datang serve ke setiap kereta. Macam yang korang tengok kat filem-filem yang mana diorang park kereta dan layan movie dalam kereta, waiter datang ke setiap kereta ambil order. Sekarang ni culture drive in dah tak popular macam dulu. Yang popular ialah Drive In Ferris Wheel, korang drive in kereta masuk roda yang besar. Serius pemalas. Nak berlibur pun tak mau keluar dari kereta.


Sambung balik cerita drive thru tadi. Kat Malaysia ni, konsep drive thru ni dah banyak disalahgunakan. Apesal aku tulis camni?

Drive thru kat restoran mamak. Ini adalah contoh utama penyalahgunaan konsep drive thru. Dah la parking betul-betul depan tempat tebar roti, lepas tu menyebabkan jalan depan restoran sesak. Biasanya pelaku mempunyai kombinasi otak bebal dan muka tebal. Dah kena hon, dah kena maki dengan orang masih buat-buat takde apa-apa berlaku.

Drive thru kat bazaar Ramadhan. Tahap kesabaran orang berpuasa memang diuji at bazar ramadan. Yang lawaknya selalu buat hal time tengah peak hour, 6 - 6.30 petang.

Sistem drive thru ni secara berperingkat adapt dalam lifestyle orang Malaysia. Makin hari orang Malaysia makin kurang masa. Sibuk mendokumenkan hidup dalam Facebook, Twitter, blog, etc. LOL.

Updated:
Satu lagi drive thru aku discover. Drive thru apam balik. Kat JB dah jadi satu trend depan bank mesti ada gerai bermotor apam balik. Yeah. Dah la jalan depan bank one way dan sempit, ada pulak si bebal yang selamba beli apam balik macam drive thru. Nak aje aku kasi terajang.

Satu lagi ialah drive thru gerai-gerai bergerak, guna van atau lori kecik. Serius shit kat area Perling Mall orang beli pisang goreng (nahu gua betul) dan cendol guna konsep camni. Watdehel, orang kat belakang tunggu sikit punya lama rupanya dia beli pisang goreng.

4 comments:

udin said...

drive thru restoran mamak tu kita dapat saksikan zul....kedai apa tu kat perling...toyota vios kaler silver, ada amoi 2 org dalam dia. aku ingat tengah tunggu apa...sekali kene hon dia jalan pusing blok dtg balik, pastu mamak kedai tu boleh dtg kasi roti canai bungkus. maka lahirlah drive thru mamak

Azhan said...

LOL. itu first encounter aku tu.

Azhan said...

aku update lagi sikit

apis said...

drive thru pasar ramadhan macam harromm...