Monday, June 13, 2011

Cerita Serius: Sistem Pengangkutan Awam Malaysia

Harini aku nak cerita benda yg serius sket. Benda ni nampak remeh tapi sebenarnya adalah keperluan asas kita selepas bekalan elektrik dan bekalan air : sistem pengangkutan awam. Disebabkan sistem pengangkutan awam Malaysia hari ini hebat sangat, bas-bas awam cuma dipenuhi ngan mat bangla, mat indon dan juga budak sekolah (tu pun sebenarnya bapak hantar gi sekolah, naik bas sebab cabut sekolah). Pada aku pemulihan sistem pengangkutan awam Malaysia akan membantu memulihkan ekonomi rakyat (poket rakyat ler).

Jadi bagaimana nak baiki sistem pengangkutan awam Malaysia?

1. Pastikan semua tempat/kampung/bandar/taman/mukim adalah terconnected dgn bas. Dan jadual bas ini mestilah stable dan menepati masa. Jangan lah empat jam sekali baru bas datang. Dan juga pastikan tiada trip yang dibatalkan. Mestilah mengikut jadual yang dibuat: masa samapai ke satu2 destinasi. Ituari masa aku gi melawat kubur arwah nenek aku kat Singapore, aku mmg amat kagum ngan sistem bas dia. Gi kubur pun ader bas. Utk pengetahuan kat Singapore kubur ni disediakan di hujung pulau yang takde orang: Tuas. Kat kawasan ni cuma ada kubur jer. Tu pun ada bas masuk. Orang rilek jer dtg ziarah naik bas. Takde isu pun.

2. Kenderaan awam mestilah tip top condition. Ada sekali aku naik teksi dari airport nak balik rumah dapat sebijik Limo yang seat belakang dia siap ada keluar spring. Patutlah masa aku naik driver tu sibuk nak aku duk depan. Aku ingat dia nak molest aku. Rupanya takut aku nampak spring seat belakang yang dah terkeluar. Bila aku cerita pasal tip top condition mestilah yang terbaik. Bukan macam bas metro yang driver nyer indon dan konduktor keling yang pasang lagu tamil kuat kuat dan juga sepatutnya bas ber aircond tapi suhu kat dalam bas umpama bilik sauna disulami dengan bau peluh dan juga bau kasut.

3. Sistem pengangkutan awam hendaklah diuruskan oleh satu organisasi yang mampu memaintain pengangkutan awam ini walaupun rugi. Ini kerana kebanyak bas bas jadi mcm taik pasal syarikat takde duit nak maintain kenderaan. Abistu boss sibuk beli Ferrari macam mana bas tak tersungkur dalam longkang?
4. Harga yang berpatutan. Dan berbaloi. Jika nak subsisidi, disinilah tempat paling sesuai untuk subsidi untuk galakkan rakyat guna pengangkutan awam. Lupakan saja subsidi petrol yang untungnya orang Singapore dan juga pencopet minyak diesel untuk jualan industri.

5. Tempat mengunggu yang sesuai dan selesa. Bukan jadi tempat longgokan sampah atau semasa hujan sumerorang kene berdiri atas kerusi. Pastikan juga informasi mengenai bas yang lalu juga tercatit pada bus tsop itu. Ini tidak, nak naik bas kene tanya orang yang tgh tunggu kat situ. Kalau awek kompom dia cas kita tgh ngoratt. Chaitt!


Kenapa sistem pengangkutan awam Malaysia kene tip top?

1. Kerajaan tak payah nak bimbang pasal subsidi minyak petrol untuk rakyat. Harga petrol nak ikut harga pasaran Russia pun tak kisah pasal sumerorang dah naik transport awam. Harga petrol naik pun rakyat masih selamber nak pegi keje naik bas atau LRT. Jadi yang buat tunjuk perasaan hanyalah mat-mat rempit yang tak puas hati pasal nak merempit minyak mahal.

2. Takde masalah traffic jam. Kerana tidak banyak kenderaan atas jalan. Buat per nak bawak keter. Penat, mahal dan membuang masa. Ini secara tidak langsung membaiki kualiti hidup rakyat. Tiada lagi alasan datang lambat ke opis kerana traffic jam atau tayar pancit. Kualiti hidup ok, rakyat hepi. Rakyat hepi, takdelah tunjuk perasaan bodo bodo yang diorang akan buat.

3. Membaiki poket rakyat. Kerana rakyat tak perlu beli kereta, bayar tol, beli minyak, renew insurance dan juga servis kenderaan. Kerana rakyat boleh bergantung dan mengharapkan pada pengangkutan awam. Lagi satu beli kereta ni kan liabiliti. Nilai berkurangan mengikut masa. 

4. Beban ke atas kerajaan untuk maintain & renovate jalanaraya juga berkurangan kerana kenderaan tidak banyak di atas jalan. Tak payah dah nak buat flyover nak rentas laut pegi kampung danga & sungai melayu.

5. Melahirkan rakyat yang sihat. Berkurangnya masalah rakyat obese kerana sumer orang berjalan kaki untuk menaiki bas awam. Tanggungan kerajaan terhadap ubat dan rawatan hospital pun rendah kerana rakyat sudah sihat. Tak payah nak jual IJN pada GLC.


Jadi secara kesimpulan, nak ambek hati rakyat senang jer. baiki sistem pengangkutan awam. Rakyat hepi, kerajaan pun hepi.
Takdelah nak tunjuk perasaaan atau kejadian hijack Dewan Undangan Negeri.

Itu jerlah yang aku nak tulis. Aku akhiri post ini dengan pesanan dari kawan udin yg epic.




11 comments:

Azhan said...

Kenapa sistem pengangkutan awam Malaysia kene tip top?

point nombor 5...


kau tipu kau tipu kau tipu

udin said...

ko obese ke mok? sebab tak naik bas eh? nak salahkan kerajaan sebab ko gemok?

faiz said...

tu sebenarnya point aku.
aku obese kerana sistem pengangkutan awam kita tak tip top.
ahahahahha


demmit!

Azhan said...

ni gua serius.

tolong la jgn bagi idea nak wujudkan kompeni konfem untung walaupun tak efisyen.once kerajaan absorb segala kerugian maka wujudlah rasuah rasuah rasuah salah guna kuasa. nilah sbbnya kompeni yg tak efisyen tapi director dan manager yg terdiri dr sedara mara sepupu sepapat akan pakai bmw. merc etc. itu belum kira vendor dan contractor lagi penuh dgn kroni.

dah bnyk sgt kompeni sure untung mcm ni tapi sampai sekarang masih copy design kereta mitsu. malu weh malu.

at the end lagi bnyk rugi dari untung

faiz said...

itulah masalahnya. kroni dan sedara mara. mmg cibai betol. idea bagus tapi implementation fail pasal semua nak masuk poket.

kene wat satu sistem KPI. bagi pengguna rate. kalau feedback mcm taik terus cantas.

apis said...

betul sial kompeni sure untung ....kimak btul....

orang lain meniaga ada risk....ini meniaga risk sifar.... wajib untung..... hamjad

Azhan said...

berapa banyak GLC, agensi kerajaan yg kene cantas sejak ada NKRA, pemandu, and so on?

even kat pejabat imigresen johor borang feedback pelanggan pun takde. kotak je ada.

udin said...

sesapa je la yg dapat geran kerajaan ni mesti first aku rasa dia beli kete bmw pastu tunjuk kat orang ramai. eksen ngalahkan orang MLM pulak

Azhan said...

tapi idea bisnes konfem untung mmg takleh pakai, bukak ruang utk salah guna kuasa dan rasuah

nak bisnes kene kompetitif la baru adil.

sul said...

aku suke gambar beruk tu.

faiz said...

kawan udin mmg hensem