Saturday, December 5, 2009

Tips Untuk Jadi Cool: Bukan Skema

Aku ingatkan blog ni takde orang baca. Tambah celaka ada orang ofis yang baca. Eh jahanam betul. Konfem la banyak benda yang aku kena teliti betul-betul sebelum published. Anyway, satu feedback yang paling tak boleh blah ialah, "apesal kawan-kawan kau kat Sungai Chat skema-skema?"

Aku sikit pun tak terkedu dengan kenyataan berani mati sedemikian. Tambahan lagi aku memang skema. Skema is the new SEX bebeh! Tapi, bak kata orang-orang tua kita kena terima pendapat orang lain. Pahit ke, manis ke. Apahal nak angin pulak kan. Ok, sebagai menyahut pendapat dan feedback tersebut aku rasa warga blog Sungai Chat ni kena revamp atau make over sikit. Biasanya lawan bagi skema ni cool. Ni nasihat daripada pakcik google macam mana untuk jadikan kita cool atau kewl. Apis, udin, pais...silakan:

(1) Kena register social networking website.
Aku dan Apis agak ketinggalan di seksyen ni sebab takde fesbuk. Lepas ni aku kena cari gambar-gambar untuk upload kat fesbuk. Sekarang ni aku tengok trend untuk amik gambar sendiri. Shooting angle ialah 30 darjah dari aras mata. Juga disertakan gambar-gambar clubbing dengan awekz-awekz.

(2) Nama.
Tak dinafikan nama kami semua memang melayu abis. Dan menjadi melayu bukan satu ciri untuk jadi cool. Melayu=cool. Sangat tak rhyme. Oleh itu kita kene revamp nickname kita.
azhan = zhann
apis = are-piz
udin = oooodeen (cukup tak huruf O?)
pais = far-east

(3) Fashion sense.
Arghhh. Ini memang kelemahan utama. Pakaian aku memang straight forward macam keluar dari buku teks. Apis pun lebih kurang gak. Cuma pais dan udin sedikit moden sebab pernah keluar pergi tengok wayang pakai seluar pendek dan kasut adidas putih. Sedikit elemen hip hop disitu. So lepas ni kena make over cara berpakaian. Aku nak pergi kedai crossover kat city square nak cari satu seluar londeh paras jubur. Penambah elemen cool ialah topi kaler merah yang dipakai sedikit senget. Hmmm, masa menaip ni pun dah meluap rasa cool.

(4) Kena tahu trend yang paling update.
Yang ni aku rasa cabaran paling besar. Sebab trend ni sentiasa berubah-ubah. Dulu ada musim skate board, roller blade, hard core, punk. Sekarang ni shuffle, indie. Kalau umur dah naik sikit boleh cerita pasal kelab-kelab macam De Bali, level 4 kat stulang, NY. Amacam? Nice...

(5) Kena ada camera SLR.
Tak tau kenapa tapi kena beli sebiji. Ada sekali aku pergi majlis kahwin, aku sorang je yang bawak digital camera kecik, yang lain bawak SLR. Memang tak cool siyal.

(6) Blog.
haaaa... ada juga elemen cool kita kat sini. Hahahaha.

(7) Back up.
Macam hard disk punya data, kita kena ada back up. Korang ada kenal mana-mana pekida ke, silat gayung, baldi pun boleh.

(8) Short form text.
Tak kira la kat mana mesti nak guna short form. Fakap siyal. Buat aku pusing. Aku rasa yang ni kita boleh skip. Kena hormati bahasa melayu.
lau - kalau
brn - berani
len - lain

Korang ada lain elemen nak tambah silakan. Boleh share gelak. Tapi masih menjadi misteri kenapa orang ofis aku baca blog kita. Jahanam betul. Kena tapis bystander punya entri lepas ni.

16 comments:

apis said...

Ohhhh

ohhhhh

ini sudah serius lah...kalau takde fesbuk dianggap tak kool/cool/kewl...

apis said...

aku harap lepas ni, budak opis ko tuh dapat selalu berikan komen membina macam ni supaya kita seme dapat meningkatkan kita punya level of coolness ke satu tahap yang lebih dibanggakan..

udin said...

aku sedang membaca sambil mendengus tahan gelak....tapi takpe, idea untuk entri akan datang datang meluap2....macam perasaan kool/k3wL

Azhan said...

hahahahahaha...

plis apis and udin, keep ur comment kewl okey

now i wan 2 update my fesbuk

hinshinshins

apis said...

ah br ak ingt, maybe x k3ewl bcoz x lepak or chill kat area CS... chill kat res yassin mana k3wl..

apis said...

skema chill kat res yassin jerr..

Azhan said...

hahaha....'chill'
yo my man apeez, u punya vocab suda ada improvement

baru la bole 'in' dgn trend sekarang

faiz said...

ahahahahahahahah
aku baca post ni sambil gelak guling guling.. (dlm hati jer la.. pasal aku kat opis)

sebelu tu aku nak tanya.. de Bali tu apa?

Anonymous said...

hahahaha...korang seme cool jek..pedulik cakap orang...
seme entry buat aku nak gelak guling2 selalunya..
teruskan menulis yer!:-)

Azhan said...

faiz,
ni soalan paling x cool. lenkali kalau nak tanya soalan camni kene sms aku. menjatuhkan level cool kite semua.

de bali ialah pusat joget tunjuk langit paling happening kat stulang. kalau kau nak tau lokasinya kat sebelah restoran 60an tempat kita selalu lepak makan mee rebus dulu. skrg macam mana kita nak makan mee rebus stulang yang asal? ha ha

bugsqueen,
hmmm...mungkin cik bugsqueen perlu consider komen cik ni. kita semua tak cool.

Azhan said...

faiz,
lupa lakkk. nasib baik kau ketawa guling2 dalam ati jer, kalau betul2 kau ketawa guling2 mau gempa bumi bintulu. mau 6 skala richter tuhh beb

udin said...

nasib baik aku tak sempat tanya lagi de Bali tu apa.

patut buat jangka tolok letak kat tepi website ni, untuk menunjuk kadar kool. macam rancangan jepun di tv3 ari ahad pukul 530 ptg.

Farhana said...

skema?...ape definisi skema tu sebenanye?...

Farhana said...

definisinya tertakluk kepada budak2 mrsm

apis said...

uihhh...

Azhan said...

hahaha...thats why i luv her