Saturday, February 19, 2011

Hati Berani vs Hati Kama

Sebenarnye harini aku ada idea nak tulis bende pasal lain, tapi disebabkan satu cite yang aku tengok semalam, aku terus tukar entry. Semalam kat Astro Prima pukul 10.30 lepas raja lawak ada tayang cite Braveheart. Movie ni memang feel gile. Kalau korang tak penah tengok movie ni , tapi dah tengok cite 2 Alam atau Lagenda budak Setan, sila pergi terjun bangunan Ok.

Mungkin dah outdated sangat untuk review movie ni, tapi pegi mampos lah kan, dah nama pon blog.Movie ni release dalam tahun 1995. Aku ingat first time aku tgk movie Braveheart ni masih guna CD copy lagi masa tu, tak pon DVD 5. Aku pon dah lost count dah berapa banyak kali aku tgk Braveheart ni.Tapi setiap kali tengok, setiap kali tu jugak lah aku akan melekat kat Tv sampai movie abes. Gila berjaya lah movie Mel Gibson ni.



Banyak aspek dalam movie ni yang menjadikkan Braveheart salah satu movie epic yang berjaya. Filem ini adalah berpandukan sejarah perjuangan pembebasan, pemberontakan Scotland dari England. Walaupon banyak jugak kritik yang diterima sebab ada jalan cerita yang ditambah, diubah untuk menyedapkan jalan cita, tapi what de hell. Dah nama pon entertainment. Cite puteri Gunung Ledang siap ada terbang terbang dengan keluar laser lagi, ahahaha...padahal takdepon dalam buku cakap bole buat seme tu.

Filem Braveheart ni adalah sebuah filem lakonan dan arahan Mel Gibson sendiri.... hmm ada dejavu tentang point ni, mengapa tetibe aku terbayang shamsul yusof pulak ni ahahaha. Mel Gibson berjaya membawa filem ni merangkul banyak anugerah contohnya 5 anugerah dalam Oscar Awards. Anugerah Oscar yang dimenenagi adalah
  • Best Cinematography
  • Best Director
  • Best Effects, Sound Effects , Editing
  • Best Make-up
  • Best Picture
Selain daripada anugerah Oscar ni, ada banyak lagi anugerah lain yang movie ni berjaya rangkul ataupon dicalonkan untuk anugerah, malas pulak aku nak tulis...pandai pandai lah carik kat IMDB.

OHH shit, baru aku teringat aku penah sembang pasal movie braveheart ni dengan budak pompuan tempat keje aku, ada ke dia cakap skirmish battle dalam movie braveheart ni sama macam dalam cerita Narnia! WTF! mahu saja aku bukak zip dan tunjukkan scrotum aku pada dia sebagai tanda protess terhadap pernyataan tak bertanggungjawab tu. Seriyess dowh, kalau budak laki yang cakap macam tuh dah aku terajang bahagian pubic dia supaya dia insaf. Haihh aku patut delete memori perbualan aku yang ni kerana haram tak membina langsung.

Ok lah ada beberapa point yang aku rasa menjadikkan movie braveheart ni epic dan segar selalu.

1. Soundtrack braveheart . Perghh soundtrack movie ni memang betul betul orgasm, tak penah boring sial dengar soundtack braveheart ni. Ulang berapa kali pon efect dia tetap sama.

2. Pelakon pelakon pompuan yang pegang watak princess Isable dan Murron isteri pada William Wallace dedua cantik. Dedua mempunyai muka sweet yang tersendiri ahahaha cipet, ni point takde kaitan.

3. Kata kata semangat oleh William wallace sebelum Battle of Stirling Bridge memang gile babi melekat. Kalau aku idop zaman tuh, dah konfemm terbakar hati punya, memang mati askar askar Edward Longshanks aku penggal. Tapi idup zaman tuh nak pegi perang mesti kene fit, dengan fizikal aku sekarang ni, mungkin aku antara yang awal mati.

4. Watak William Wallace sendiri yang dibawak oleh Mel Gibson ni memang cukup meyakinkan, dari dia memula nak balas dendam pembunuhan isteri dia sampai la sebelum dia dijatuhkan hukuman bunuh, uggh memang best gile brader.

5. Scene Young Murron bagi bunga pada Young William Wallace masa kat kubur bapak Wallace tu adalah antara scene yang best. Budak pompuan tuh Mhairi Calvey sekarang dah besar dah...emppphhh geram pulak aku tengok ahahaha.

6. Battle of Falkirk adalah saat kekalahan William Wallace dan tentera Scotland. Faktor kekalahan dalam movie ni adalah disebabkan golongan Nobles Scotland yang belot. Scene pembelotan Robert de Bruce serta nobles yang lain boleh buat jiwa lu sentap beb.

7. Saat saat akhir sebelum William Wallace dipenggal pon antara salah satu scene yang tangkap dalam kalau lu orang seme betul betul feel tengok movie Braveheart ni. Lebih lebih lagi bile time Wallace jerit FREEDOMMM! Huh kalau betullah sejarah macam ni sekali resistannya William Wallace pada English tyranny, gua memang salut pada lu la Sir William Wallace. Ahahaha seriyes ni do.

4 comments:

Azhan said...

bang, william wallace tak kene penggal tapi usus dia kene buat mee sup tulang mcm kat restoran zz.

sambil isi perut dia terburai, sempat pulak dia jerit FREDOOOOMMMMMM.

tapi kalau hati kama yang kene camtu komfem nangis sambil nyanyi...

mengindang ngindang hati kama....LOLOLOLOLOLZZZZZZZZZZZ

apis said...

ehh bukan kene penggal ke.... dia jerit freedom selepas usus dirobek, pastu seme org ramai ramai jerit mercy....terus kene penggal...

kepala kene gantung kat London Bridge, tangan ngan kaki kene gantung kat empat penjuru england.... gitu la kot tak silapnye

Azhan said...

gua tgk tv mesia, kena tapis la part kene penggal...

part tarik usus ada la

udin said...

nangis do....dia kata...fre...freeek....freeeddommmmm......


eh tapi puteri perancis tu lawo do...bodoh gile anak longshank tu, ada ke jadi gay sedangkan bini dia hot. dapat free plak tu. masa boifren gay dia kene buang ke luar tingkap, aku rasa puas ati gile ahahaha