Sunday, January 2, 2011

Universiti

1980's, masa tu kat Malaysia berapa orang je graduan universiti. Kalau kat kampung yang masuk universiti dijulang, disanjung. Kambing panggang, buat kenduri umum satu kampung. Universiti pun tak banyak. Masuk universiti menandakan mobiliti sosial, dah boleh kahwin dengan anak penghulu. LOFL.

2011, masuk u belum tentu menjamin masa depan. Graduan universiti berlambak-lambak. Tu belum kira universiti baru yang tumbuh macam skim cepat kaya. Sana-sini unversiti. Kalau baling batu kat shopping complex, mesti kena kat graduan universiti. HAHA. Korang jangan terperanjat kat tempat kerja aku aritu ada budak yang baru habis degree mintak kerja technician. Fuck betul la, downgrading degree.

Layan dulu lagu ni, release 1984. Aritu aku dengar Sinar FM, teringat udin. Udin mana?

Kau Lupa Janji - Jamal Abdillah, tahun 1984.




Kau katakan kau menyayangi diriku
Ku percaya segala kata-katamu
Apa saja kau hajati
Aku cuba memenuhi
Kerna ingin menjaga hati

Kau katakan biar apa pun terjadi
Kau dan aku sama-sama menghadapi
Paras rupa bukan ukuran
Bila hati dah berkenan
Kernamu rela berkorban

Aku selalu memikirkan masa depan
Antara kita berdua hidup bersama
Setiap kali ku lahirkan hasrat hati
Kau pintaku memutuskan perhubungan


Sejak itu ku tak pernah kau kunjungi
Teman barumu lulusan luar negeri
Berkereta sana sini
Diriku tak kau kenali
Mudahnya kau lupa pada janji

3 comments:

faiz said...

hahahahha LOL

apis said...

hmmmm lagu yang mengingatkan pada udin islah.... alah emak kawen kan aku....

udin said...

eh apa ni? aku tak pernah dengar pun lagu abg jamal yg ni. sandarkan pada kenangan tau la