Wednesday, January 5, 2011

Binatang bogel

Ye harini mari kita seme mengenal satu binatang yang amat interesting. Sekali sekala kita kene jugak lah tambahkan entry ilmiah merapu dalam blog ni. Kalau sebelum ni kita review movie, komik dan game, apakata kita review binatang pulak, ada berani?



Binatang ni, sekali pandang gua gelak sendiri, kelakar pon ada, 1st time aku tengok gambar binatang ni terpikir jugak dalam kepala "sape la gampang sangat men'gillete' kan binatang ni sampai togel". Rupa -rupanya binatang ni memang semulajadiknye begitu ahahaha. Binatang lucah yang aku maksudkan ni ialah Naked mole rat...atau nama saintifiknye Heterocephalus glaber, macam dinosor bunyiknye. Nama melayu dia encik tikus bogel.

Setelah bertanya pada lebai guugle, ada beberapa lagik fakta pelik tentang binatang ini. Checkitout.

1. Tergolong dalam kelas roden, senang cakap kiranye,macam sepupu ipar duai tikus jugak la.

2. Jangka hayat naked mole rat ni ialah 28 tahun, ahahaha jadik sekiranya semua ahli panel penulis sungaichat ni adalah tikus bogel, semuanya sudah lama kembali ke alam barzakh. Kiranya boleh tahan otai jugak la binatang ni, sebab biasanya jangka hayat roden pendek aje.

3. Binatang ni cuma terdapat di Afrika timur sahaja, takde kat tempat lain ok. kalau lu all nak feel jugak macam mana binatang ni, shave aje tikus mondok yang banyak kat hardrock JB tu.
Barulah Benjy.

4. Apa yang lebih menarik lagi ialah, struktur sosial tikus bogel ni adalah sama macam lebah, ada Queen, ada Jantan player,ada Workers dan jugak Bouncer. Worker adalah tikus jantan yang mandul bersaiz lebih kecik, memang kriteria yang sesuai jadik balaci, manakala Bouncer pulak ialah tikus jantan mandul yang bersaiz lebih besar. Perghh binatang ni mamalia tikus tapi sistem hidup sama macam lebah dan semut.

5. Walaupon berbogel, tapi tak pernah sekali pon tikus ni berkelah di naked beach ataupon keluar dimajalah mangga.

4. Ciri ciri lain pula ialah, walaupon katik, lariannya amat tangkas dan laju, Menurut saintis yang mengkaji tikus bogel ini juga, tahap IQ bagi naked mole rat ni juga didapati lebih tinggi daripada tahap IQ menteri kabinet malaysia.

5. Daya tahan melawan kanser pada naked mole rat ini juga amat membingungkan saintis kerana, walaupon dari jenis roden, naked mole rat didapati mempunyai rintangan yang tinggi
terhadap penyakit kanser.



Akhir sekali,walaupon naked mole rat ini mempunyai rupa paras yang sebegitu, ia sebenarnya ada dipopularkan dalam kartun Kim Posssible. Watak Rufus dalam KimPossible ini sebenarnya adalah naked mole rat.

4 comments:

udin said...

bagus...ada variasi sket. macam variasari

Azhan said...

gua suka nama saintifik dia,

Mr Glaber...mcm nama bos gua dulu

faiz said...

reminded me of udin
bululess

apis said...

parodi untuk udin