Saturday, January 1, 2011

Selamat Tahun Baru 2011 Sungai Chat

Selamat Tahun Baru 2011!

Semoga tambah lagi posting-posting berbanding 2010. Tahun 2010 ada 68 entry. Naik sikit berbanding 51 entry pada tahun pertama blog ni bermula iaitu 2009.

Kalau tengok secara kasar taburan entry atau posting macam bermusim, mula-mula tinggi pastu awal tahun 2010 surut, average 1 posting sebulan. Kemudian hujung tahun 2010, November dan Disember naik mendadak. Memang bermusim macam zaman semua orang main skateboard pastu tukar jadi peminat underground music, pastu hardcore pastu scooter, tak silap ada selit sikit zaman roller blade dan sekarang semua orang nak jadi korporat. Ya kawan-kawan, korporat is the in thing right now. Breakfast dengan fresh orange dengan gelas tirus ada payung kecik, sambil berbual bisnes dan macam mana nak jadi CEO. Datuk-datik, tan sri-meri dan lain-lain. Sampai sekarang fungsi payung kecik kat gelas tu masih misteri.

Okay, aku dah melalut dan menambah lagi satu entri yang tak ilmiah kat blog ni.

FAILED.

Cerita pasal tahun baru, sejak 2001 sampai la 2010 aku perhatikan kemunculan cermin mata bahlul setiap kali new year. Jadi sebab 2011 ni ada satu je digit kosong maka berkuburlah cermin mata tahun baru yang failed ini.

Semalam aku tengok masyarakat Malaysia galak sambut tahun baru macam ni lah tahun baru terkahir yang diorang jumpa. Excited lebih-lebih. Budak-budak melayu pulak memang pantang jumpa public holiday. Tahun baru ke, krismas ke, tahun baru cina ke, thaipusam ke, dilayan sama rata dan1Malaysia. Yang aku hairan Raya Puasa, awal Muharam, awal Ramadan, nuzul Al-Quran, maulidur rasul taknak pulak kau keluar merempit ke, buat 3gp, tidur hotel. Pandai pulak sekular nak pilih jenis holiday nak buat hal.

Anyway, kepada yang excited sangat sambut new year, sebenarnya new year ni sudah overrated. Terlebih hype. Bukak buku baru la apa lanciau. Kalau nak bukak buku baru hari -hari boleh bukak baru. Nak tunggu tahun baru nak ubah imej la, harapan baru la. Yang aku perhatikan tiap-tiap tahun rasuah makin menjadi-jadi, pergi ofis gomen layanan sama je macam haramjadah mcam tahun lepas, kos sara hidup makin menjadi-jadi sedangkan pendapatan per kapita tak naik-naik, orang miskin tegar kat Malaysia masih ada sedangkan baitulmal, zakat sana sini. Kat mana siyal duit tu semua pegi? Apesal TV3 nak kena buat Bersamamu sedangkan patutnya orang yang jaga duit baitulmal tu yang take care orang-orang susah camni. Banyak bullshit sama macam tahun lepas. Bayar cukai jalan, tapi standard jalanraya macam jalan kebun sawit, bayar cukai PBT tapi sampah dah menimbun baru nak angkat. Ada wakil rakyat tapi nak jumpa sikit punya susah, jumpa wakil je. Wakil rakyat ke wakil YB?

Tahun baru is overrated, bukan penyelesai masalah atau solution. Sama macam blog. Sama macam beri pendapat. Pendapat tu umpama tool bukan solution. Walau macam mana berantakkan pun kau cakap pendapat kau betul, kalau diorang sudah bergenang dengan bullshit maka pendapat kau pun dianggap bullshit. So let them be, with bullshit sama macam Markus Indon.

HAHAHA.

Selamat Tahun Baru 2011, semoga semua makmur dan sukses selalu. Suskes tang mana, aku pun tak tau.

8 comments:

faiz said...

sempat aku kene sepam

apis said...

ahaha... tahun ni menandakan nombor puluh pada umur kita seme sudah berubah...

Azhan said...

aku tunggu perkahwinan gemilang udin, dah lama kumpul duit nak kahwin paling koman pun mesti kat palace of golden horse

LOFL

faiz said...

aku dgr udin nak kawen kat pantai Bali

faiz said...

tapi aku suspek udin gemorrah

apis said...

udin OK

Azhan said...

aku rasa pakmet pegi celebrate new year kat pulau dengan mat salleh

mandi buih

ahahaha

udin said...

oi pundek. tapi aku mmg tak puas ati dgn orang angkat sampah kat taman gembira. dah seminggu lebih baru nak angkat. macam haram. menyampah gile aku.