Sunday, January 2, 2011

Barber on wheel

What in the name of pubic hair is this?

Barber on wheel.

PETALING JAYA: Puteri UMNO hari ini melancarkan program "Barber on Wheel" yang memberikan khidmat menggunting dan mendandan rambut secara percuma kepada masyarakat bandar yang kurang berkemampuan dan berpendapatan rendah.

Ketuanya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, berkata khidmat itu disasarkan kepada penduduk yang menerima bantuan kerajaan dan menetap di kawasan Program Perumahan Rakyat (PPR).

Full story kat sini.

*******

Pada hemat aku, apa yang masyarakat perlukan ialah pendidikan, education, knowledge. Apa agaknya yang orang yang menetap di PPR dapat apabila diberikan dandanan rambut percuma? Rasa istimewa? Sedikit kemewahan? A little taste of luxury supaya orang di PPR boleh jealous dengan mereka yang pergi hair saloon setiap bulan?

Ada baiknya kalau diberikan kelas dan bimbingan contohnya pasal kewangan. Macam mana nak manage financial keluarga. Mungkin orang-orang 'di atas sana' kurang sedar berapa biji rumah low-cost yang masuk auction list tiap-tiap bulan. Berapa banyak rumah status bumiputera dah tukar status ke non-bumi sebab atas dasar forced sale.

Masa aku pegi BNM kat Bukit Timbalan nak print CCRIS report aku (orang dah tak pakai CTOS, tapi masih ada nak debate aku pasal hal ni), aku tengok semua orang melayu yang masuk kaunter AKPK. Tahu apa AKPK tu? AKPK ialah Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit. Kalau kredit dah nazak, baguslah rujuk kat AKPK sebelum terlentang jatuh. Ini bukan literally speaking, tapi real beb. Ada seorang brader kat tempat kerja aku hutang je dah RM20k kat kredit kad alone, tapi masih denial dan hidup bermewah-mewah. HAHAHA. Ini barulah living life on the edge. Gaji 8 ribu sebulan, tapi nak buat loan kancil anak dia pun tak lepas. Kancil tu berapa harganya, tak lebih RM40 ribu rasanya.

Mereka yang duduk kat PPR tu semua ada sebab mereka kat situ. Yang pastinya bukan sebab mereka tu pandai jaga duit. Sedangkan yang duduk bukan PPR pun aku rasa bukan pandai jaga duit, apa lagi yang duduk kat PPR.

Cerita tukang gunting rambut yang gua layan. Apis pinjam
DVD gua da dekat 2 tahun tak pulang.

9 comments:

apis said...

ehhh mana ada aku pinjam dvd ni... aku pinjam the illusionist dah pulang dah...aku rasa ahahah

apis said...

berkenaan hal ehwal yang ko utarakan ni...aku hanya mampu geleng kepala sahaja....

faiz said...

LOL

udin said...

eh cite fak u meng aku jgn buat belacan eh. ini amaran kedua

apis said...

ahahahahahahahahahah... fak u meng...

faiz said...

fak u meng cite apa siak

udin said...

fak u mok

udin said...

cite paling banyak mencarut, ko gugel aaa mok. kang aku tembak ko kang haaa. dah pegi sedut dadah tu dulu

Azhan said...

sedut dadah atau sedut lemak?