Tuesday, March 9, 2010

PC....Punai Chat P1Wimak

Huh dah lama aku tak 'up' entry kat sungai chat nih.... kat opis dah seme kene block… kat umah pulak PC aku buat hal…..ni seme gara gara aku nak install firewall kat pc aku.... abis jahanam pc aku kene format semula.....pengajaran yang dapat aku amek dari insiden bangang ni, kalau nak PC best dan topform , jangan mengharap pada software software security yang free, macam antivirus, antispyware dan firewall….baiklah keluar modal sikit , murah je rupenye…. Aku tangkap kapersky intenet security (percuma brochure apek jeki chan) cuma 85 inggit setahun untuk satu user, kalau nak nampak murah, baru 23 sen je keluar modal sehari untuk jaga pc….. seme ada, antivirus ada, internet security seme ada….. tapi awas, biasanya penjaga kedai pc ni kebanyakannya cine muka pecah rumah, yang elok sikit pon cuma bermuka penjual dvd sahaja….nak jual kapersky macam nak gadoh…. Ahahaha kemak betul….

Tapi pc aku out of service ni aku anggap faktor minor sahaja aku tak dapat online….. factor yang paling utama dah lama aku tak up entry ialah broadband provider yang macam lanciau service broadbandnye.... bile PC aku dah bole bernapas, broadband pulak macam haram...setiap kali on pc je, mesti ade perasaan membuak buak dalam jiwa aku nak 'POTONG' kepala punai tokei P1 WiMax ni sambil ludah muka dia..... bukan takat tokei dia aje, operator aduan pon buat aku rasa macam nak POTONG areolar dia……bukan tu aje, pekerja technical support dia pon keje macam mintak nak kene POTONG kepale mereka…..mcam babih sungguh service brodband ko nih laaa.... kat sini aku nak buat rayuan rambang, sesape yang kenal staf staf p1 wimax dan jugak kenal sape tokei p1 wimak ni…. Tolong la korang terajang saraf tunjang mereka mereka ni…. Menyusah kan hidup manusia sejagat je kalau diorang ni dibiarkan berniaga service broadband….

Bile aku bukak forum p1wimax ni, memang banyak gile yang seranah service dia, tapi apa yang unik nye mostly seme termasuk aku dapat service yang terbaek untuk online guna wimak ni cuma 2 bulan pertama aje…. Lepas tuh service terus macam cilake, sampah dan najis mughalazah….. sape nasib baik dapat 3 bulan, up satu bulan je….. rata rata seme lepas tu cakap service gile babi bertukar menjadi tahi, buruk seburuk buruknya, busuk sebusuknye service selepas 2 bulan pakai…. Aku ingatkan self destruct ni cuma untuk laptop cite mission impossible je ….. rupanya modem p1 pon ada letak self destruct device pada komponen komponen dalam modem dia. Lepas 2 bulan pakai terus cair dengan sendiri salah satu perintang dalam modem tu, terus jadik macam lahanat signal dia…..

Lagi satu poin yang aku amek dari forum maki p1 ni….dia punya promot gile babeng sampai ramai yang sign up, padahal setup diorang tak mampu nak tanggung user yang ramai…. Ahahaha bangang gile, woi p1wimak lu ingat lu service kedai tempah seluar ken follet ke hah…. Amik order dari bebudak EC banyak banyak pastu berbulan bulan nak siap….tapi ramai budak EC yang sanggup tempah dan tunggu walaupon amek masa dekat 2 bulan semata mata nak pakai seluar tempah ken follet kat Holiday plaza….service apek tua lembab pon org tunggu gak padahal boleh tempah kat kedai lain (sile amek perhatian, aku tak pakai seluar tempah ye time sekolah dulu ahahaha...ohhh jap, ada satu, aku tempah kat pasar larkin)….. masalahnya p1wimak, lu bukannye provide seluar tempah, lu provide broadband service….. satu hari takdek signal aku boleh tunggu, tapi kalau satu minggu, 5 hari lampu merah kelip kelip…. Apekehalnye kuntilanak ni….bile tepon kastemer service, jawapan yang aku dapat ‘ encik ikkut kita punya maklumat, tempat encik patutnye takdek masalah, mungkin encik boleh letak modem encik dekat dengan tingkap….halakan pada tingkap’ wei haram mugabe…. Pemancar p1 duduk belakang umah aku je…. Takde kene mengene dengan lokasi tingkap, jamban dan sebagainya……aku percaya kalau aku tarik extension wayar dan pasang pc serta modem tu luar rumah depan pemancar tu pon memang takkan dapat signal… bile aku bagi jawapan, “saya dah bersila depan pemancar ni, modem masih merah lagi apesal?” Jawapan yang aku terima dari minah tu “ oh ini MUNGKIN disebabkan bilangan user yang semakin bertambah dikawasan encik, takpe encik jangan risau, kita akan upgrade kita punya system untuk cope dengan bilangan user….. api lancip la wei
Lu nak promot POTONG besar besaran lu takkan tak standby upgrade apa apa yang patut… jahanaaam!

disebabkan aku terlalu hangin dan RAGE dengan p1 wimak ni, aku hantar satu emel complain, lepas dua hari emel, ada satu macha call…. ‘encik kita dari technical support, mcam ni encik, kita akan datang rumah dan service dalam masa sekurang kurangnye 3 hari’…. Lepas 4.5 hari takde bulu hidung macha tu pon yang datang…… lagi tambah aku rage….. aku hantar emel maki dan penuh kata kata nista pada p1 wimak, sekali lagi aku dapat panggilan dari tech support… ‘ellow incik, nama saya REM, saya dari tech suppot, mintak maaf encik, jangan risau kita sedang rectify masalah di kawasan encik, kita akan bagi incik rebet untuk masalah ni….. Hoh HOH HOh …..kembang kempis nostril aku menahan marah….. dei anney , saya bukannya mau rebet, saya mau tau berapa lama lagi mau tunggu service mau kasik ok balik…. lagi satu Lu punya orang janji mau datang, apa apsal tak datang, aku dah tunggu….. ‘manyak sorry incik pasal itu orang, nanti saya kasik check dulu sape org itu’….’dah tak payah laaa’ aku cakap….so berapa lama nak elok ni? ‘Tak dapat nak konfem encik, tapi donworry kita bagi rebet’…’ berapa kali aku nak cakap, aku tak kebulur pon rebet ko tuh, aku nak service kasik up aje secepat mungkin’ wokey incik than you’…. Weh jap, ko nama siapa? ‘…. ‘nama saya Rem incik’….. Rem???! Aku mintak kepastian…. “Ramasamy incik technical support”…….. AHAHAHAHAHA shit la lu p1 wimak

sekian entry rage dari aku….. ketika aku sedang type ni pon signal modem tak stabil…kejap kuning, kejap oren, pastu kelip kelip…. Memang haram

4 comments:

faiz said...

ah..sungguh rage entry ko ni.. ahahahaha
aku mmg tak percaya pun manatang P1 ni..dia promote technology 4G konon konon.. padahal setahu aku teknologi 4G ni belum developed lagi..
lagi baik pakai digi 3G yg baru.. mmg ap jer...
Maxis berukband pun sama gak cam haram tapi tak senajis mughalazah P1 Kimax

Azhan said...

HAHAHA.

sesungguhnya sekarang CELCOM terletak di kalangan najis mutawassitah. walaupun sial tapi sentiasa UP.

tapi entri ko mmg rage.

mmg Pk1Max

apis said...

Pk1max.....apasal aku tak terpikir bende ni aritu.... mmg tu yang paling sesuai skrg ni untuk p1.....

ye ke pasal 4G tu....aku pon memang sangsi penggunaan nye.... disebabkan aku tak terer sangat bab teknologi komputer ni aku diam je la....

udin said...

selow2 ni jangankan nak bukak gamba babyrina, nak search kat altavista ( abg master recommend search engine ni dulu masa form 3) pun tanak keluar search result.


ahahaha