Monday, March 22, 2010

Jalan jalan carik gadoh....lu apehal

Nih aku nak sembang pasal jalan jalan kat sekitar jalan sungai chat…. aku dilahirkan dan dibesarkan di JB ( tulis dengan betul ye JB bukan JAY BEE…. Kerana JAY BEE adalah jenama roti, roti JAY BEE ni seangkatan dengan roti cap kunci) lebih spesifik lagi aku membesar sekitar area sungai chat nih…. Sebutlah jalan apa dekat area nih yang aku tak penah masuk explore, seme aku dah redah….


Peredaran zaman sekarang nih menyebabkan banyak jalan jalan kat area nih berubah, ada yang bertambah, ada yang jadik besar, ade yang jadik WTF! ….. nih aku senaraikan beberapa jalan jalan femes sekitar sungai chat nih satu persatu serta perbezaan masa dulu semasa aku budak berhingus dan masa sekarang…..



Jalan mat amin…..


Dulu :
ahahaha ni jalan yang sangat sempoi, ayat nih sungguh bias sebab aku tinggal kat jalan nih ahahaa…. Dulu jalan ni tenang gile, padahal dalam Bandar tapi nak tunggu kete lalu pon punya payah, boleh berguling guling atas jalan, bangun balik, guling balik, pon masih belom ade kete lalu….. kalau malam lagilah, kadang kadang kalau balik dari surau, aku terpaksa berlari pecut yang lebih laju dari pecutan zul dan reza sebab jalan nih sunyi gile babi….. bas yang lalu pon bas maju no.8 tambang ke Bandar cuma 6 posen, agaknye sebab aku budak lagi time tu…..


Sekarang :
arghhh sekarang macam fanker….. banyak sial kete lalu jalan nih, kekadang tuh, bawak laju nak mampos….haram jadah…. Antara factor penyebab yang aku rasa banyak kete lalu ialah wujudnya kedai kedai makan yang banyak gile kat jalan nih….buat menyemak aje …. Satu lagi, sekarang nih ada pulak buat pavement dan jalan pejalan kaki…. Sape punye idea laaa, teross jadik sempit….bas maju no.8 pon dah lama tak beroperasi kat jalan nih…. yang ada cuma bas bas pelancong, kalau pelancong2 tu jenis yang macam iras iras Maria Ozawa ok gak, ini seme muka yang lalu macam longkang…..


Jalan kolam ayer…..


Dulu :
jalan nih kira main road laa kat area nih, memang banyak kete lalu, sepanjang jalan ada masjid, ade kedai kedai tepi jalan, kuil yang tak henti henti penambah besaran nya pon ada sepanjang jalan nih…. Walau pon jalan nih main road dan banyak kete, jarang la nak jem….dulu ada satu kedai runcit sebelah masjid kolam ayer, masa zaman kejahilan aku dulu, aku selalu rembat barang kat kedai nih….. ahahahahahaaaaa bodoh gile, menyesal sial aku rembat, sekarang aku tak tau nak mintak maap kat sape, sebab kedai tu dah takde lagi….


Sekarang :
kalau lalu jalan nih sekarang, pasti akan terdetik di hati sanubari setiap pengguna jalan untuk melempang, meninju ninju serta mem’back-hand’ kan muka orang orang yang terlibat dalam plan pembangunan jalan nih, especially penduduk sekitar area nih yang memang guna jalan nih setiap hari (aku rasa laa)…. Sungguh bodoh dan gampang betol sape yang buat perancangan jalan ni….. apesal sial ada divider pulak tengah tengah jalan nih…. kenape sial buat macam tuh…. Dengan keadaan jalan nih sekarang…. Kalau pegi masjid kolam ayer untuk semayang jemaat, kene buat u tern kat bulatan depan tasik merdeka pastu buat utern lagi sekali kat depan sekolah EC pastu jalan balik sampai simpang yang dekat dengan masjid tadi untuk masuk balik jalan mat amin....bahalol betol laaa…


Jalan lingkaran dalam....


Dulu :
Dulu sirues shitt jalan ni tak ujud….. aku tak pon tak ingat bila jalan ni buat….yang aku pasti, area jalan ni adalah tempat zul main guli kecik kecik dulu ahahaha….. aku rasa jalan nih siap lebih kurang tahun 95 ke 97 macam tu la kot….baik jugak ada jalan nih, potong teross ke jalan tebrau.... senang sket nak tangkap dvd....


Sekarang :
jalan ni memang banyak transformasi….. sekerat hari dulu dia buat sambung ke CIQ, pastu sekarang nih dia tambah pulak lagi jalan bertingkat sambung dari tepi thistle teros ke perling kalau mengikut kata zul……… apa yang membuatkan kita hangin dan tak henti henti sifat amarah ialah, jalan nih merupakan ‘port’ bebudak bangang, kecik kecik taknak mamposs, ramai ramai main basikal tengah tengah malam buta….paham tak ayat aku…… jalan nih tah kenapa tah jadik port bebudak baru naik main basikal….. aku pon kekadang pelik, datang dari mana la bebudak ni reramai naik basikal tengah tengah malam buta….mak bapak diorang nih dah mampos ke, sampai tak de orang nak jaga bebudak nih, aku harap nanti ade pemandu mabuk yang bodoh baru balik dari kelabbing yang langgar ‘basikal’ bebudak nih...hoh berlapik sungguh ayat aku....

sekiranya bernasib baik jugak, kalau lalu jalan nih, kita akan berjumpa dengan juara juara jalanan…. Ye mereka ni ialah golongan hanjing yang bawak kete macam bawak jet supersonic…. paiz nyaris tergolong dalam golongan ini, tapi berjaya diselamatkan oleh aku dan zul….kalau tak dah tentu level najis mughalazah pais meningkat satu level lagi…namun demikian, aku ada sikit jaki dengan zul sebab dia pernah diberikan peluang oleh yang Maha Kuasa untuk bertembung dengan eksiden yang dialami oleh golongan hanjing sejurus selepas mereka memandu dengan kelajuan mach 5 di jalan nih….. ooohhh bestnye kalau aku yang bertembung dengan situasi ni, yang confirm, aku akan ludah muka pemandu yang sedang berlumuran darah tadi dengan kahak hijau dari ruang kerongkong aku yang paling dalam…. Tentu seronokk pengalaman tu…


Last but not least….. jalan skudai


Dulu :
jalan skudai ni panjang, nanti geng skudai sound pulak sebab cite pasal territory diorang , aku mau cakap pasal yang dekat area sungai chat aje…..jalan ni terletak sepanjang laut, dulu, tempat ni merupakan tempat dua dalam satu….. waktu pagi tempat nih jadik tapak senaman, tempat orang berjogiing dan segala aktiviti beriadah kemudian bila dinihari ketika sang mentari mula pulang ke sarang untuk beradu, area nih akan jadik port untuk orang beghendut dan beromenn….ahahahaha cikai gile beromen dalm kete je tepi laut….. bila orang jengah, tau pulak nak malu, tau pulak nak marah….. teroskan jela, gua nak nengokk je pon tak bole ke…..ahahahaahaha


Sekarang :
OHHH NOOOOO!!!! TIDAAAKKKK …..Tempat nih dah jadik tempat yang paling musibat dalam sejarah ketamadunan dan peradaban manusia…..satu tempat yang cilake dan jahanam telah diwujudkan di jalan skudai dekat area nih…… arghhh sungguh berat untuk aku titipkan nama tempat nih sekarang…… Dange Bay @ Teluk Dange….. dan pesanan aku untuk sesape sahaje yang cuba menyebut nama area nih, sebut betul betul….DANGE ye bukan DANGGA….. sebab sungguh bodoh bunyiknye DANGGA tuh….ahahahahaha

10 comments:

faiz said...

ahahahaha...lawak siyot..
ko lupa nak elobrate pasal Jln Sg Chat depan EC yg dah mcm babi..
ada divider, padang sekolah siap kene potong pastu jln two way yg jadi one way...gila gampang

Azhan said...

pais,
jalan sg chat tu sambungan ke jalan kolam ayer la....divider kt tgh jalan tu...aritu aku nak pegi makan goreng pisang kat mawar pun mcm sial jugak kene pusing kt kolam ayerrrr...

ayerrrr...hahaaha

Apis,
bnyk memori siot kt area tu, tanah tumpah darahku, di samping tempat main guli dengan Nur Iman.

Anda semua masih ingat Nur Iman?

HAHAHAHAHA. keji sial.

Azhan said...

oh satu lagi...

kalau sebut danga...yg aku tau sungai danga je

apis said...

sungai chat takde pape nak emo sangat..... tapi ada gak sebenarnye pasal dah dijakdikkan one way.... macam cibai....


Nur xde Iman aku ingat.... postur badan yang aneh

apis said...

aku ingat budak budak sungai danga je....

faiz said...

budak sg danga dtg sekolah naik sampan dow

udin said...

ahahaha keluar dari umah apis....aku nak ngala ke white house. eh? one way ke kiri sahaja? ok la pegi kiri ngala ke ec.....eh camana nak belok kanan? ada kete datang dari hala mawar.

belok la kanan pak met (kata apis)...ada kete do dtg tu. apa punye simpang pun aku konfius gila. macam susur ke kanan, tapi ada kete dtg dari arah lawan.

Azhan said...

nur iman boleh masukkan tangan ke dalam poket seluar tak kira masa atau tempat...sambil duduk pun aku rasa boleh masukkan tangan dalam kocek seluar. tapi ujung2 jari jela yang masuk. dia kan stail. haha

gemok,
yg naik sampan tu sungai melayu, sungai danga ada jalan darat.

AzianKhalil said...

selaku orang baru kat JB best jugak baca sejarah tamadun JB ni...ade gambor lame?? aku sampai skang tak tau kat mana flat lumba kuda yg sibuk diperkatakan orang..

apis said...

ko bior betul, banyak bayank tempat, JPO ada legoland ada, putri harbour ada flet lumba kuda jugak yg ko carik... malang sekali, flat lumba kuda kini hanya tinggal sejarah...