Wednesday, March 24, 2010

Malam Minggu Kat JB - siri Lu Apehal...

Menikmati malam minggu di Jay Bee memang indah.

Cuma aku sejak dulu lagi kalau malam minggu duduk kat rumah je. Kalau student dulu ajak geng jamming je. Itupun kalau diorang ada duit la. Sekarang ni layan bola kat astro ataupun kalau takde bola boleh gak tengok sehati berdansa. HAHAHAHA. Malam minggu ni biasanya untuk orang yang happening je. Nak jalan-jalan, mintak maaflah...nak nak setelah Dangga Bay ni wujud. Lagi punah harapan nak jalan-jalan kat area JB time malam minggu.

Nak tau kenapa?

(1) Budak kereta.
Ada satu hari tu hujung minggu aku nak keluar lepak dengan Apis dan Faiz, bertembung dengan sebuah kancil yang sekali imbas macam siput babi bergerak bentuknya setelah diubah suai. Tak pasti pulak kalau owner kancil tu ada miopia. Tapi kalau tengok betul-betul nampak macam kabinet kasut bergerak. Entahla. Ada hati lagi nak usha orang kat side mirror.

Aku pernah kene 'bakar' kat trafik light sungai chat dengan 2 kereta wira-sushi (wira+mitusubishi evo)...aku saje letak sushi kasi keji sikit bunyi. Masa tu pun aku dengan apis dan pakmet kot. Kereta yang konon-konon laju sampai mach 5 tu aku jumpa balik kat jalan straits view sambil kawan-kawan dia tengah bersusah payah nak bukak pintu driver lepas salah satu kereta wira tu hentam tiang lampu tepi jalan.

(2) Budak basikal.
Kumpulan rascals berbasikal time tengah larut malam tengah-tengah jalan lingkaran dalam JB. Polis trafik kalau nak tahan pun susah jugak sebab naik basikal, mana kene pakai lesen atau roadtax.

Mana la mak bapak budak-budak ni pergi agaknya. Adakah mak bapak diorang ni tengah projek kat rumah, sebab rumah kecik terpaksa halau anak-anak keluar malam-malam buta.

(3) Encik kuat.
"Lu apehal. Lu apa hal pandang-pandang. Back up lu sapa. Settle kat sini la. Lu nak makan nasi guna straw kat hospital?"

Encik kuat biasanya buat hal time-time orang ramai. Kalau majoriti crowd adalah wanita bergetah dalam umur lingkungan 23-28 tahun, kekuatan encik kuat bertambah sehingga 67.21%. Itu belum masuk lagi kekuatan suara berbual dan lontaran vokal. Topik perbualan encik kuat berkisar pasal pukul orang, settle, table talk, hentak kepala, letup dahi, back up dan lain-lain lagi. Berbual ditambah lagi dengan tangan hentak meja. Muka biasanya lebih kurang macam sungai segget sebelum revamp.

Ceritanya asik pukul orang je hari-hari. Ultimate warrior pun tak power macam dia.

(4) Encik usahawan.
Aku pun ada sikit tergolong dalam kelas ini. Tapi tak capai taraf lagi sebab encik usahawan biasanya berbual projek dalam range harga RM12 juta hingga 35 juta secara kasarnya.

Tapi aku hairan sebab Encik usahawan selalunya aku jumpa kat restoran mamak, order teh o ais dengan tosei. Diet orang usahawan juta-juta.

(5) Encik politik.
"Aku atas pagar...tak sokong mana-mana."

Tapi dia punya hujah macam semua orang tak betul.

(6) Encik harapan.
Encik harapan patut kena letup dahi dia.

Time-time malam minggu orang nak bawak anak bini, famili jalan-jalan pegi makan, tapi encik harapan dan awek selalu pilih meja yang patutnya boleh duduk 4-5 orang sebab meja tu area terceruk sikit. Dah tau nak makan 2 orang je kau pilih la meja yang kecik. Nak privasi kau pergilah check in kat mana-mana hotel bajet. Nanti boleh jadi fames keluar kat tv3.

Ada sekali tu aku bawak famili aku makan kat zz, tinggal meja dan kerusi batu je. Takkan nak suruh mak ayah aku duduk kat kerusi batu tu. Meja yang boleh duduk ramai, kebanyakkan couple je duduk.

(7) Encik usahawan larut malam.
Bisnis larut malam yang menjanjikan keuntungan besar dalam short term. Cuma cari 2-3 orang je. Lebih aktif time malam minggu. Bisnis apa lagi kan?

2 comments:

apis said...

letopp dahi merupakan salah satu daripada vocab kegemaran bagi golongan berikut ...

1. budak sekolah baru naik berkompol ramai ramai sambil isap rokok

2. budak budak 3 garisan ....terutama yang tampal warna warni pelangi 3 warna pada fering motor ataupon plet kete...

3. ayah ayah budak 3 garisan....yang ni kalau sembang letop dahi lagi poyo....

Azhan said...

macam haram jadah dan kekampungan sungguh

kene buat satu siri entri Lu Apehal