Thursday, August 11, 2011

Aircond set at 24 degree kat gomen ofis

Apesal aku rasa nak gelak sambil guling-guling bila baca berita ni?
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/8/11/nation/20110811150156&sec=nation


Aku selalu tengok kat tv iklan pasal penjimatan tenaga elektrik, ada satu scene iklan tu suruh set temperature aircond kat 24 degree. Berapa lama iklan tu dah kat tv? Baru sekarang nak implement untuk ofis gomen? LOL. Rakyat didahulukan. Apa-apa rakyat kena dulu. Keh keh keh keh.

Tapi memang betul lah, aircond antara contribute paling besar dalam electricity. Actually banyak faktor lain dari segi teknikal yang contribute, temperature setting antara salah satu lah. Yela, last year aku ada project energy saving untuk company...dapat saving almost RM80k per annual. 1/3 saving tu diberi kepada yang terlibat dengan project tu. Best tak?

Apa-apa pun ada kompeni yang kenakan fee yang mahal untuk bagi konsultan pasal energy saving ni. Betul tak, Faiz?


8 comments:

faiz said...

tipikal malaysian
"bukan aku yg bayar bil pedulik apa aku nak taruk 16 darjah celcius"

selalunya kat client aku aku add dlm SOP diorang. keh kehkeh. boleh kene warning letter woo

konsultan fees kene mahal.
kalau tak takbleh pakai alfa

apis said...

aku harap arahan ni digunapakai kat opis aku, opis rasa macam dalam cold room... ahahaha, aku punye nipple asyik keras je sebab sejuk.... tak tau la awek awek nurse keje kat sini macam mana pulak

Azhan said...

apis,
kau try la tanya awek2 nurse tu...amacam?
temperature 24 degree ni hanya utk ofis gomen je. kalau hospital, clean room, health sector mana bole letak 24degree...nanti bakteria membiak, tak hygine la. setting humidity pun kena control.

kalau dia apply kat hospital jugak mmg bangang la. belajar kat jermen ke apa menteri tu.

faiz,
konsultan cekik darah

udin said...

ewah2 ikut sedap mulut je ngutuk aku ni eh...


ni saya dah buat kajian, kalau buang sampah straight dalam tong sampah, kita boleh jimat kos sebab kalau buang sepah2 nanti cleaner kene pulak angkat sapah yg sepah2 tu...so nanti kos naik. jadi selepas saya memberi nasihat untuk buang sampah dalam tong sampah tu, sila bayar 50k pada saya sebagai consultation fees

Azhan said...

udin,
hahaha. hantar quotation kau kat faiz, nanti dia mark up 25%. pastu faiz hantar tender pakai kabel. save cost tak? LOL cara gomen kerja. con-sultan

faiz said...

yg bestnya atas konsultan ada con-sultan. hahaha. baik baik quotation rm20k bleh jadi rm 80k.

memang conned

apis said...

tu la nurse yang dok kat floor bleeding memang le patut sesejuk.... aku yang dok floor ofis pon terpaksa layan gigil hari hari....patut floor opis kene la ada tempreratute control sket, ni main sapu rata ....

kenapa ko kaitkan dengan jerman zul.... adakah graduan jerman sengal?

Azhan said...

apis,
susah aku nak jawab soalan last tu