Tuesday, December 14, 2010

Aku dan Nature

Aku ada la sket2 suke nature ni. Malah chennel yg selalu aku bukak kat astro pun adalah chennel National Geographic dan yang sewaktu dengannya. Nak kata terer tu takde la, tapi aku boleh pasang ngn runtuhkan khemah. Kire terer ke tu? Ada beberapa rancangan aku suke tengok sebab aku rasa dia best

1. Man vs Wild

Rancangan ni aku rasa yg first buat surviving skill ni. Dia ni ex-askar british aku rasa. Tapi dia mmg kool abes. Aku rasa mana dia pegi pun boleh survive. Pastu aku rasa dia la yg first makan binatang2 dlm hutan ni secara raw. Mak ai aku tengok pun tak lalu. Memula tu dia layan serangga je...semut ke, kala jengking...kire menatang yg ada exo-skeleton la. Takde daging. Buang kepala, gigit2....telan. Khasiat apa ada aku pun tak tau. Tapi kalau lapo, belasah gak kot. Tapi lepas tu dia ada la layan ikan plak, kat episod kawasan sejuk la....ais. Mana tah. Artik kot. Eiii selamba dia gigit ikan tu, gigit belakang kepala ikan dia kata, cepat sket mati. Ceh aku tengok dia koyak2 ngn gigi dia, liat semacam je. Lepas tu ada satu episod dia layan bangkai antelope ke apa tah. Mak ai.....aku tak dapat nak bayang la bau dia. Apatah lagi rasa bangkai tu. Tapi Mr Bear ni survivor la. Aku rasa kalau masuk rancangan survivor Pulau Tiga dulu yg kat Sabah pun dia bole menang sejuta tu. p/s: Richard Hatch manusia buncit ala2 arbok yg menang sejuta.

Sebab seksi la dia menang sejuta

2. Dual Survival

Ni kire baru gak aaa. Mamat gemok (mati2 aku ingat dia ni betul2 gemok, sekali tangan dia tough besar saiz kepala aku) adalah seorang pure naturist manakala sorg lagi adalah abg askar. Diorang ni selalu compare la cara nak survive dalam keadaan yg ekstrem dengan menggunakan skill masing2. Kengkadang diorang tak puas ati la sesama sendiri. Masing2 la paling terer, biasala manusia. Tapi syok dapat tengok dia tunjuk kelebihan bermacam2 skill dari 2 background berbeza. Mamat gemok tu pelik gak la bagi aku, sebab dia naturist sangat. Jalan pun pakai kaki ayam je dalam hutan. Masa episod kat negara sejuk pun selamba dia jalan kaki ayam atas snow. Mak ai tak keras kejong ke kaki kau? ALangkan Pak Wi (guide masa aku pegi Taman Negara Endau-Rompin) pun masuk hutan pakai but getah. Aku rasa Pak Wi lagi survive kalau dalam hutan tropika la. Terer Pak Wi ko tau. Padehal perut buncit gila, tapi aku rasa muscle kaki dia lagi keras dari tulang keting aku. Nikmati imej kaum Pak Wi dalam slide berikut.

Tak pernah plak aku nampak Pak Wi pakai sumpit

3. Man, Woman, Wild

Ini agak haram la sket. Joe hero tunjuk cara2 surviving tapi dia bawak bini dia. Yang aku tak tahan bini dia asyik merengek2 je. Itu tak kene, ini tak kene. Laa....tak tough langsung. Baik tak payah buat rancangan. Buat party tupperware kat umah lagi bagus. Tapi biasala, ini kan berdasarkan demand penonton. Korang nak tengok, diorang pun buat la. Boleh buat duit apa. Diorang apa pedulik. Tapi kengkadang agak boring sebab pompuan takde skill langsung selain dari merengek. Patut dia namakan rancangan ni sebagai Man and Man's Wife in the Wild.

Rancangan2 ni bagus sebenarnye, dia tunjuk cemana nak survive kalau sesat dlm hutan atau tempat2 kita tak biasa. Takat sesat kat bandar jb tu, naik je la mana2 bas, seme pegi bas stand larkin. Tak thrill langsung. Diorang tunjuk berbagai cara nak hidupkan api, buat khemah sementara, camana nak kenal binatang beracun, camana nak elak panas kat gurun, mana nak carik air dan bermacam2 lagi. Tapi dia kata paling penting dlm survival adalah semangat nak hidup....kalau takde tu, kita tak bole nak fokus minda untuk survive...mmg tak survive la kita.

Salah satu skill aku belaja masa camping adalah masak nasik. Yang panting jangan jelantah. Mak aku kata, kalau nasik tu tengah2 dia mentah, haaaa dia jelantah. Gaul2 sket. Biar beras tu sekata kene air. Tapi apis yg ditakdirkan ada sekali masa camping tu pun bertanya...'Eh tapi cikgu, kat tengah periuk ni manjang ada air. Bila nak kering?' Dengan gaya dahi berkerut penuh tanda tanya. Kitorang pun tengok la ke tengah periuk tu, ada air menitik daripada atas. Rupa2nya ada spender tergantung dalam keadaan basah yang amat mengerikan sambil titisan air itu terusss ke arah tengah periuk berisi nasik empuk. Haaa ini pun dikire surviving skill jugak ni, nak kene makan nasik air spender.

4 comments:

apis said...

ahahahahaa... aku rasa man vs wild kalau ada kat situ pon tak sanggup nak telan nasik tuh.... lagi digaul lagi sebati enzim enzim spender

Azhan said...

hahaha. dulu aku ada dengar kedai mamak taruk spender dalam periuk kari kasi pelaris.argument aku, apa fak la pelaris letak spender?

tapi gua rasa udin mmg hardcore nature, tiap2 bulan mau pegi pulau je. nasib baik kau tu xleh nak detect kau punya sunburn

apis said...

hmmm naturist bukan nudist ke.... ko biar betul ke aku yang tak IN

udin said...

bole detect, kat tapak tangan ada perbezaan kaler.

naturist tu nudist ke? eh aku pun tulis ikut sedap hati je. hahaha