Sunday, November 28, 2010

THIS IS SPARTAAAA!!

Beberapa hari ni ada aje perkara perkara yang buat aku nak terajang orang.... kalau dunia ni takde undang undang dah lama dah aku tapakkan orang orang yang aku jumpa ni dengan gaya this is SPARTA....lepas tu apa nak jadik jadikla, nak gadoh gadoh la...yg penting aku dapat tendang dulu... ahahaha

1. Doktor pediatric yang sepatutnya sambung tugas resuscitate anak aku yang baru lahir lambat gile datang, sampai doktor obstetrics yang nak handle wife aku terpaksa tinggalkan wife aku terkulat kulat sebab nak selamatkan baby yang baru lahir.... baby dah biru tak bernafas....dah dekat seploh minit baru doktor pediatric sampai.... pukimek ko la datang lambat....rambut sikat tepi pulak tu.... kalau jadik apa apa kat anak aku.... konnfemmm This is spartaaa...

Padan muka kene tengking gile babi dengan doktor obstetric tuh.... kalau aku jadik doktor obstetric tu dah lama aku sungkit uppercut bawah dagu dia....

lepas tu , si bangkai ni ada hati nak bagi explaination ....

doktor slump: incik, kita terpaksa tolak anak incik ke dalam NICU (neonat ICU) dahulu kerana anak incik tidak mahu bernafas dengan sendirinya... kita mungkin perlu masukkan tiub untuk bantu pernafasan dia, kita juga perlu ambil darah untuk pantau infection... incik ada apa apa soalan - ceh lancau, ko dah datang lambat, ko nak salahkan anak aku pulak...tak ke haram perangai dia ni

aku : apasal you lambat (F U meng! getus hati ku, kaki aku dah ringan)

2. Guard pompuan yang jaga dewan bersalin pon cuba carik onar....situasinya, sebelum masuk dewan bersalin dia briefing begini bunyiknye...

Guardian : ini tanda no. bilik bersalin mesti pakai di leher bila kelua masuk dari area dewan bersalin, incik mau minum ka, toilet ka, mau henfon ka, sini letak semula itu tanda leher.... (aku paham arahan simple ni walaupon berbelit belit lidah si tukang cakap tu...)

tapi bile dah jadik situasi di no.1, aku disuruh ikut doktor sikat tepi untuk ke NICU ikut jalan yang menghubung dewan bersalin ke NICU... (babih dekat gile....takde alasan sial bole lambat datang sebab ada short cut).... abis selesai semua urusan kat NICU untuk anak aku, aku diarah oleh guard lain supaya masuk semula dewan bersalin tapi kene lalu laluan asal, dah tak bole ikut short cut dah.... lalu dengan tenang aku berjalan semula ke arah dewan bersalin untuk melihat situasi isteriku semula....

bila aku dah dekat dengan dewan bersalin, dari jauh guardian dah terjerit jerit pada aku sebab aku tak letak semula tanda no. bilik....walhal dalam situasi tadi aku disuruh pegi ke NICU ikut jalan lain.... bukan lalu ikut depan pon...

guardian : oooii tadi bukan saya suda bagitau, mau kelua ka, mau minum ka, mua pegi toilet ka, misti letak tanda no bilik depan meja guard sana.... apa pasal u tada fahamm! ....jerit aci tu sekuat hati nenek dia...

aku : ye la yela sorry (aku cube mengelak konfrontasi), saya faham u punya arahan, tapi tadi emergency, saya ikut doktor lalu jalan belakang dari dalam labour room pergi NICU, jadik macam mana saya mau letak atas u punya meje kalau saya sendiri tak lalu depan...sorry ye

Guardian : u tadaa faham kaaa saya cakap misti taruk itu tanda no bilik itu depan sane....

aku: (aihh aci ni) ye saya paham u punya cakap tadi....mau kelua ka, mau cirit ka, mau korek idung ka, tanda no misti kasik taruk sana, tapi u paham tak apa saya cakap pada u sekarang, saya kene ikut doktor pegi NICU untuk bagi consent, saya ikut they'all ikut jalan belakang sana....

Guardian : takda takda takda....ini no misti kasik taaruk dalam depan sana kalau u mau keluar ka, cakap henpon ka.... ini simple pon tak boleh buat ka....

ketika ni, seme orang yang ada di sekitar dah mula pandang pada aku sama aci tu...

aku : ( perghhh aci ni suda lebih) alo, saya cakap saya paham u punya arahan , tapi u paham tak saya punya explanation tadi.... saya ada emergency, saya kene ikut doktor bawak baby saya pegi NICU, ikut jalan belakang sana...baby ada problem breathing... ada problem mau tarik nafas.... u tu paham tak... apa pasal u mau jerit jerit ( aku cakap dengan desibel suara yang sama kuat dengan aci tu)

Guardian : ini peraturan kat sini, kalau mau keluar dari labour room, misti taruk itu tanda bilik sana....

aku : (ehhh kimak sial dia ni) oiii aci, whateverlaaaa.... aku pon terus baling tanda no bilik tu pada dia sambil berlalu pergi dengan kaki yang ringan macam nak sangat sangat aku terajang je perut dia....

this is maddnesss........ this is spartaaa!!!

nah layan nih...




ni pulak aplikasi teknik dalam kehidupan seharian...

17 comments:

udin said...

ahahaha bodoh sial. eih nak je aku cadangkan gunakan elemen racism. apahal nak kene jerit2, cakap elok2 tak boleh ke? haram jadah punye guard.

apis said...

ye memang jadah..... panas aku

faiz said...

dow..
keling dow.....







tapi harus buat



THIS IS SPARTAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!

Azhan said...

sila namakan tempat di mana guard tak perangai macam haram jadah?

kat u dulu guard lagi sial, nak nak pulak guard yg muda...mau je aku hempuk dengan helmet

bab yg doktor tu spt yg aku huraikan kt telefon...kt sini bahaya nak taip

HAHA

Azhan said...

aku tambah sikit

aci guard tu mmg layak dapat penendang sparta

lahanat punya perangai

apis said...

okeh,maknanya aku normal..ahahaha.. Aku risau adakah aku perlu pergi kelas anger management...

Azhan said...

kalau kau menurunkan tingkap dengan kelajuan 30 rpm nak marah orang

atau

tendang botol air masa PJ

maka perlu attend anger management class


HAHAHA

faiz said...

ah...itu namanya penghinaan

faiz said...

tapi kesian kan botol air saper ntah dulu yg kene tendang ngan bigdam...

kompem trauma bawak botol air pastu

Azhan said...

LOL

udin said...

eh mok....bila pulak la big dam tendang botol air. cuba ko ingat betul2 botol air sapa dan sapa yg menyepak ahahaha

apis said...

ahahahahaa betul sial.... ko ni salah fakta tu mok.... terutama siapakah yang menyepak botol air tersebut? sila ingat betul betul ye mok?

faiz said...

eh kiwak... salah fakta ke...


apsal aku rasa kejadian tu terngiang ngiang di memori aku

apis said...

ko kene inception dengan dengan bigdam ni mok....sebab tu ko terngaiang ngiang dia yang tendang

apis said...

ehhh kalau ko kene inception dengan bigdam, maknanye ko kene sertu luar dalam ko mok....

Azhan said...

darah daging

takkan putus walau dicincang

faiz said...

aaaaaa babih