Saturday, November 13, 2010

Pemikiran tahap monyet


Monyet mampu berfikir, tapi limited. Mungkin chimpanzee boleh menggunakan ranting kayu untuk menyucuk-nyucuk sarang semut dalam usaha mendapatkan makan tengahari. Tapi limited sampai situ je. Kalau ikutkan, makan ulat gonggok lagi banyak khasiat. Disebabkan pemikiran dia yg limited, dia makan semut...makan banyak2 pun kenyang sikit je. Monyet betul.



Berdasarkan pemerhatian aku, ada beberapa jenis manusia yg aku jumpa dalam kehidupan seharian aku mempunyai gaya pemikiran tahap monyet.

  1. Membuang sampah merata2. Memang obvious gila merata2 sebab makan eskrem calung (bahse omputih cornetto), bukak packaging kertas lalu buang je kat koridor jalan kaki Giant. Eh umur dlm 45+ at least, tapi pemikiran masih tahap monyet. Aku tengah lalu depan dia, jadi aku tengok la sampah dia buang tu dan terus tengok muka tak hensem monyet umur 45+ tu....eh usha maut plak kat aku . 'Apa tengok2? Giant ni bapak ko punye ke nak mempersoalkan tindakan aku buang sampah merata2 ni?(dengus hati dia aku rasa).
  2. Memparking kereta di tempat orang cacat. Ini pun obvious gila kecuali la kalau manusia berfikiran monyet tersebut buta tak nampak sign orang kuning naik wheel chair tu. Tapi kalau buta, aku rasa JPJ tak kasi amek lesen memandu. Bayar la RIAKAR banyak mana pun, JPJ tak kasi punye la. Alangkan rabun warna tak boleh amek lesen, inikan pula rabun terus. Aku tunggu la kejap kat tempat parking nak tengok mamat tu turun dari kete, kot2 memerlukan bantuan ke. Iyelah mana nak turunkan wheel chair, nak tutup pintu, nak on alarm kete....eh turun dari kete elok je. Pastu selamba dek je buat tak tau jalan laki bini ngn anak2 masuk TESCO. Aaaa bagus betul, sampai zuriat pun dididik untuk memiliki gen pemikiran monyet tu sekali.
  3. Meludah di persekitaran elevator. Tak paham betul. Sambil2 tunggu lif dtg tu kenapa nak kene meludah? Ptuih! Amek angle cantik je pegi corner pintu lift. Aku pun selama ni terpikir, apa bende la mcm taik kelawar kering kat dinding area lift umah aku ni. Rupanya ada manusia berfikiran monyet dok meludah.
  4. Kontraktor kelas F yg repair jalan time orang balik keje. Huarghhh! Mmg pemikiran tahap monyet. Monyet pun aku rasa tau, kalau masa orang nak balik keje kene elakkan daripada melakukan keje2 repair jalan. Waktu siang kat Malaysia ni punye la lama, patut masa dlm kol 6 tu, toksah la pegi repair jalan. Bukan buat mende pun, takat nak tampung (tampal) jalan je. Ceh. Kalau ko turapkan balik semua ok la la jugak. Ini isi2 lubang kat jalan ngn tar je. Taik!
  5. Paling monyet sekali, orang yg beli lebih dari 10 item kat TESCO pastu sibuk nak beratur lane express. Aritu aku tengok ada sorang cashier ni saun sorang ni...dah tua la jugak. Dialog adalah lebih kurang mcm di bawah
Cashier: Dlm troli awak ni ada lebih dari 10 item, saya masukkan dalam resit 10 je. Yg lain u tak bole beli.

(Hahahaha best gile aku rasa masa tengok tu. Auntie tu pun tak puas ati la, dia nak saun balik cashier tu. )

Auntie tua: Eh customer is always right! Saya beli ada 13 item, telebih 3 pun tak boleh cincai ka? U kire je la.
Cashier: Sana depan tulis 10. U bwk 10 ke? Customer is always right, tapi customer lain punye 'hot' sapa nak tanggung?

Muka auntie tu dah boring gile pasal org lain seme tengok dia. Hahaha bagus betul cashier tu. Patut dia dapat employee of the month. Ni kesalahan ni boleh dikait sekali dgn satu lagi jenis tak paham bahasa, beratur express lane tapi barang bahagi 2. Isteri satu resit, suami satu resit. Mmg la ko masih mengikut peraturan. Tapi toksahla pemikiran tu monyet sangat

Emosi plak seketika aku masa tulis entri ni.

3 comments:

apis said...

mana ko tau makan ulat gonggok tu lebih berkhasiat....? adakah ko pernah?!

faiz said...

ni mesti terlebih layan Animal Planet

Azhan said...

udin featured on animal planet...LOL

tapi cerita auntie kat TESCO mmg epik