Tuesday, November 23, 2010

Siasat Bil Ubat

Ni aku ada perkara serius nak bincang....

Berita Harian, 23 Nov 2010.

Kementerian teliti caj tidak munasabah hospital swasta


KUALA LUMPUR: Sebilangan hospital swasta dikesan memberi ubat serta produk kesihatan tambahan yang kadang-kala tidak diperlukan pesakit dan harga yang dikenakan pula terlalu tinggi.

Ini adalah antara perkara yang diteliti Kementerian Kesihatan dalam kajian semula terhadap kos perubatan di hospital swasta yang dikatakan melampau dan tidak munasabah.

Full story kat sini.

*******

Dalam berita tu report, AKPK lapor 26% mengatakan bil/caj hospital swasta yang tinggi menyebabkan orang susah nak bayar hutang kad kredit dan pinjaman bank. Aku nak gelak je tapi kenyataan tu ada kebenaran juga kalau difikir dalam-dalam. Memang la bukan 100% orang yang ada bad debt tu disebabkan bil hospital tinggi. Aku berani kata majoriti yang ada bad debt bertimbun tu takde financial literacy. Suka beli benda yang mengarut bin ajaib.

Kalau korang baca entri kat blog aku dulu, aku pun pernah kena dengan klinik swasta, aku demam tapi bil caj sampai nak RM100. Cibai betul. Kalau ada anak 4, 6 orang macam mana? Itu belum kira kalau bini 4 lagi. Kalau nasib baik boleh la claim dengan kompeni tapi kalau yang takleh claim, takkan nak beratur dari 6 pagi kat hospital kerajaan. Ada ramai lagi umat manusia yang tak mampu pergi hospital atau klinik swasta. Biarlah orang yang lebih susah tu pergi hospital kerajaan.

Kalau korang biasa pergi hospital kerajaan, korang mesti perasaan ada pekerja asing yang dapatkan treatment kat hospital kerajaan. Apa dah jadi? Duit aku bayar cukai dan subsidi kerajaan bagi kat orang lain, untuk orang lain punya kesenangan.

4 comments:

faiz said...

menetri kesihatan hapis mungkin bleh memberi komen..

aku bab hospital mital ni memang lah kurang sgt pasal mmg jarang ke sana

tapi dulu masa kat ccm setiap bulan aku sign medical bill dari klinik mmg mahal nak mampos

demam selamber cas rm70
tp bagusnya HR aku mmg ada stended rate
jadi kalau klinik tu mcm haram je kompom kene terminate

Azhan said...

mungkin skrg jarang pegi hospital, mungkin dalam masa 10-15 tahun lagi la...

paling2 pun diabetes

0.130 tan beb

apis said...

hahahak aku ada nak komen ni, tapi wifey aku baru je beranak.... dah dua hari aku kat spital, ni lari balik jap....

btw, kali ni beranak kat hosp kerajaan.... hospital swasta boleh buat aku mati

udin said...

hahaha mok, 0,13tan tu jisim actual ko ke skrg ni? eh by de way pis tahniah.