Saturday, September 10, 2011

Ulasan berita

Hoh setelah 12 hari di bulan syawal, baru aku berkesempatan untuk betul betul rilex depan PC dan menulis sket. Sebelum tu, ucapan Selamat aidilfitri pada geng sungai chat yang semenye aku dapat lepak bersama tahun ni kecuali Udin. Tak lupa pada pengunjung tegar Blog Sungai Chat yang beberapa ketul diluar sana, serta pada mereka mereka yang tak sengaja masuk ke blog ini.

Orait now, hari ni aku nak buat sedikit ulasan berita. Berita yang baru beberapa hari je lepas dan hangat diperkatakan. Opps bukan ye...ini bukan ulasan berita tentang Mat Indera atau buku sejarah Tingkatan 5, ataupun berita Professor Zainal Kling tapi pasal cukai Perkhidmatan 6 % terhadap tambah nilai ataupon pek permulaan pengguna telefon pra bayar.

Sebelum apa apa, biar aku clarify sket, ini takde kaitan dengan politik, aku teringin nak komen berita ni sebab masa memula aku baca berita ni aku baca sambil tergelak sinis... lepas tu menurut member aku, encik Izuan B.O.B.A dia ada dengar kat radio hotfm,di suatu pagi, ada satu pemanggil cakap dia menyokong sangat cukai perkhidmatan 6% ni di kenakan pada pengguna kerana dengan itu, ia akan dapat mengurangkan penggunaan handphone pra bayar dikalangan pelajar dan ini membantu dalam mengurangkan kadar maksiat... HAHAHAHA bingai gile penaakulan pemanggil tu..

Okeh mari mulakan, aku amek dari berita asal Bernama. Aku akan Boldkan dan nomborkan beberapa ayat ayat penting untuk mudah diulas nanti. Zassss

------------------------------------------------------------------------------------------------

Kaji Semula Caj 6.0 Peratus Cukai Perkhidmatan - Najib

KUALA LUMPUR, 9 Sept (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri (1) Najib Tun Razak meminta syarikat telekomunikasi supaya mengkaji semula keputusan mengenakan cukai perkhidmatan sebanyak 6.0 peratus kepada pengguna ke atas produk tambah nilai dan pek permulaan kerana keputusan itu kini dilihat membebankan rakyat.

(2) Najib berkata keputusan itu yang diambil sendiri oleh syarikat telekomunikasi merupakan satu keputusan yang tidak popular selepas beliau mengambil kira pandangan dan maklum balas dari pengguna.

Menurutnya, fokus utama ketika ini sepatutnya (3) untuk mengurangkan beban rakyat dan bukannya mengambil keputusan untuk menambah beban itu.

"Saya dah dapat banyak reaksi dan maklumat timbal balas dari orang ramai bahawa langkah yang dibuat oleh syarikat telekomunikasi mengenakan cukai perkhidmatan kepada pengguna adalah suatu yang tidak popular dan sukar diterima oleh rakyat.

(4) "Saya berharap syarikat telekomunikasi dapat kaji semula langkah ini kerana hari ini kita hendak kurangkan beban kepada rakyat."

"Kini rakyat terpaksa menanggung kos perbelanjaan serba-serbi dan ada sesetengah bahan makanan sudah bertambah harga, kita hendak kurangkan bebanan pada rakyat," katanya ketika ditemui pemberita selepas melancarkan logo baharu Maybank di Menara Maybank di sini Jumaat.

(5) Najib berkata kerajaan tidak pernah meluluskan apa-apa berkenaan caj cukai 6.0 peratus berkenaan sebaliknya ia dibuat syarikat telekomunikasi sendiri.

"Kita tidak pernah luluskan, keputusan dibuat pihak syarikat telekomunikasi sendiri," katanya.

(6)Najib yang juga Menteri Kewangan, mengulas kenyataan bersama syarikat telekomunikasi hari ini yang mengumumkan caj berkenaan akan dikenakan kepada produk-produk prabayar bermula Khamis depan.

Menurut kenyataan itu, cukai perkhidmatan bukan sesuatu yang baru, namun sejak perkhidmatan prabayar diperkenalkan pada 1998 cukai berkenaan diserap oleh syarikat telekomunikasi.

Langkah itu diambil bagi memastikan perkhidmatan prabayar mudah alih kekal kompetitif berikutan kadar panggilan dan khidmat pesanan ringkas (SMS) prabayar adalah tinggi berbanding pasca bayar.

Menurutnya, dengan cukai perkhidmatan 6.0 peratus terhadap perkhidmatan prabayar, pelanggan yang membeli tambah nilai RM10 perlu membayar RM10.60, yang mana 60 sen adalah cukai perkhidmatan.

Sementara itu, (7) Maybank melancarkan logo baru yang menampilkan ikon Harimau Malaya dengan lebih jelas selari dengan matlamat Maybank yang mahu berkembang sebagai syarikat perbankan bertaraf global.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Ulasan aku

(1) Seorang Perdana Menteri mintak syarikat telco kaji semula CUKAI perkhidmatan sebanyak 6% yang dikenakan oleh syarikat telco pada pengguna. Hmmm palat betul...Pertamanya, cukai perkhidmatan bukannye diimpose oleh syarikat Telco, dah nama CUKAI mestile datang dari pihak kerajaan, syarikat telco cuma pindahkan CUKAI yang diimpose pada diorang kepada pengguna. Aku tak tau sekarang, yang bebalnye wartawan tulis berita ni ke atau encik PM, atau kedua duanya sekali dalam hal ni...kedua, apasal sorang Perdana Menteri, orang yang paling berkuasa dalam negara bercakap macam Syarikat Telco lebih berkuasa. Ni dah macam kes Astro dah. Menteri dengan SKMM sekali kata astro tak boleh naikkan harga billing diorang, tapi dengan selambe Astro buat bangang dan bende tu nampak gayanya terlepas macam tu aje... KIMEK

(2) Perdana Menteri cakap keputusan itu diambil sendiri oleh syarikat telco... Kenapa perlu tulis ayat macam tu sial... korang pikir sendiri le apa nak komen ayat nih. Akunye komen kat no.5 nanti.

(3) & (4) Ayat nih adalah ayat standard.Tanya le mana mana average joe and jane... semua dah muak muntah ijau dengar ayat ayat macam nih. Cakap nak kurangkan beban rakyat, tapi jalan bertol masih berlambak jugak, bukan murah tol, highway pendek macam DUKE pon 2 ringget. Cakap tak nak rakyat terbeban, tapi harga makanan, harga bahan mentah, bahan asas mancanak canak melambung pon masih tak boleh nak kawal, asyik nak PANTAU aje memanjang. Nah sekarang macam macam jenis tol impose pada rakyat... cukai kad kredit, cukai telefon, cukai perkhidmatan. Syarikat syarikat gergasi yang buat keuntungan berbilion ringgit kalau kena tax, selambe pindahkan tax tu pada pengguna. Demmit meng.

(5) Sebenarnye point no. (2) ngan (5) ni lebih kurang je isi pentingnya. Bayangkan lah, seorang Perdana Menteri cakap keputusan yang berkait dengan urusan 'cukai' macam ni dibuat oleh syarikat Telco dan bukan dengan kelulusan kerajaan, macam GAMPANG tak? So kalau tak dapat kelulusan kerajaan macam mana, boleh on gak ke 'cukai' ni kalau takde kelulusan., apa tindakan kerajaan? Sapa yang jadik kerajaan ni sebenarnye?... kenapa syarikat Telco boleh buat announcement sesuka hati tanpa kelulusan kerajaan? Aritu Astro buat bangang je arahan kementerian supaya tak naik harga, nih sekarang syarikat telco pulak buat benda ikut suka hati tak de kelulusan kerajaan. LEMAH GILA sial macam ni...

(6) KAH KAH KAH KAH KAH...

(7) Apa kaitan berita bodoh ni dengan tajuk berita.




10 comments:

Azhan said...

ini pulak ulasan aku.

(a)ada statistik atau fakta yang back up mengatakan handphone punca maksiat? aku rasa compare facebook vs handphone, facebook menang straight set.

aku ulas ikut point...

(1) cukai 6 peratus tu dikenakan sbb hak kerajaan. jika telco nak impose cukai customer terpulang pada telco. masalahnya skrg apakah tindakan menteri bijak bernama rais yatim utk elakkan telco impose cukai kpd customer? bolehkah satu akta diluluskan agar telco absorb cukai itu utk servis pra bayar? sedangkan kita tahu pra bayar lagi mahal servisnya kalau compare dgn pasca bayar.

jika telco dah absorb cukai, maka terpulanglah utk telco tetapkan harga servis pra bayar...dan customer dah tentu akan pilih yang paling berpatutan atau yang paling kompetitif. tak perlu risau sbb bnyk telco so mereka akan compete harga tak macam astro.

key point kat sini ialah rais yatim.

(2)unless kad pra bayar itu termasuk dalam barang kawalan macam gula, maka perdana menteri boleh whip 'em ass. if not, it's a free market beb. key point kat sini rais yatim.

(3) biasalah PRU nak dekat.

(4) key point kat sini ialah rais yatim.

(5)sama macam ulasan nombor (2) aku

(6) LOL

(7) super LOL

apis said...

LoL....bende ni sama macam yang kita sembang malam raya baru ni...rais ohh rais...

yang lawaknya situasi sekarang...barang kawalan pon, susah kerajaan nak kontrol harga dari pemborong,penjual....apatah lagi barang bukan kawalan macam prepaid ni...

jawabnye takat sembang je la... keluar statement supaya nampak macam prihatin, nampak macam juara rakyat... last2 benda ni senyap je...

konfem isu ni ilang macam tu aje...

apis said...

Ohh zul...paper arini ada tambah lagi satu... bapak dafi pon dah masuk cerita...

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Telcokajisemulacaj6peratus/Article

ini lagi satu, PANTAU je kerja dia dari dulu sampai sekarang...

Azhan said...

LOL

perkataan pantau kalau refer kat kamus bermaksud "satu ilusi yang diberikan oleh menteri supaya nampak macam buat kerja"

tapi bab kawalan tu mmg betul. kat malaysia ni inforcement amat amat amat lemah. cuba kau fikir pasal masalah ALONG. apakah enforcement yg dilakukan utk bendung? bila dah ramai mati kene tikam dengan ALONG baru lah sibuk nak buat itu ini.

udin said...

rais malas nak komen do...dia bizi makan duit hasil saman sekarang ni


eh fak u meng!

Azhan said...

udin,
ni bukan pasal komen, ni pasal buat kerja dia. yang malas komnen ialah udin dan gemok, macam takde internet kat rumah.

aka

pakcik baju bunga2 dan pakcik seluar pendek

LOL

faiz said...

komen ditto boleh tak?

bz doh. berlambak lak keje naik naik raya ni.

udin said...

nama pun blogger pemalas hahaha. bincang secara live bole la

apis said...

KAH KAH KAH KAH... aku terus rasa macam nak sembang kereta conti

Azhan said...

faiz,
ditto takde pendirian. ibarat sokong team mana paling kaya, paling ramai star. at least kalau ngaku kau sokong wes brom pun aku accept lagi.

udin,
bincang secara live? diskas pasal anelka pun GAGAL pehal beb.

apis,
itu bukan cerita orang kaya. LOL