Thursday, September 22, 2011

R.E.M

REM tadi pagi pada waktu Malaysia telah mengumumkan pembubaran band mereka yang telah ditubuhkan sejak 1980.

 "To our Fans and Friends: As R.E.M., and as lifelong friends and co-conspirators, we have decided to call it a day as a band. We walk away with a great sense of gratitude, of finality, and of astonishment at all we have accomplished. To anyone who ever felt touched by our music, our deepest thanks for listening." - R.E.M.

Man on The Moon dgn Eddie Vadder. Gila babeng.

Aku kenal REM lambat, tu pun kenal dengan lagu Man On The Moon yang selalu keluar kat radio singapore 98.7 (masa tu Hitz.FM takde lagi).  REM dikatakan pelopor kepada genra rock alternatif. Jika band lain ada suara dan rupa, REM ada satu tarikan yang pelik dan tersendiri yang buat aku terpaut dengannya.

REM terdiri daripada Michael Stipe sbg vokalis, Peter Buck sebagai penggitar, Mike Mills sebagai bassist dan Bill Berry sebagai drummer. Anyway, Bill Berry tinggalkan REM pada tahun 1997 setelah pengsan atas stage disebabkan oleh brain anuerysm. Dia quit dan jadi petani. Sejak dari tu, REM tak pernah hire official drummer. Gila loyal. 

Suara Abang Stipe memang tersendiri, boleh dikenali walaupun ko tak pernah tahu lagu tu lagu REM. Juga melodi lagu REM. Ko bleh tahu ni adalah lagu REM. Antara lagu yang agak gila jugak di layan oleh aku masa tgh buat kerja adalah lagu ni. Mcm uplifting.

Shiny Happy People

Tapi ada gak lagu REM yang tahap nak bunuh diri jer. Aku rasa Udin layan lagu ni masa balik dari LRT.



eh silap. ni lagu sebelum gi LRT. Lagu selepas LRT sepatutnya begini



Ok back to the main topic, video klip REM jugak sempoi sempoi. Semuanya artsy. Ada gaya tersendiri. Tak macam video klip yang diarah oleh Gambit.  Cuba layan Imitation of Life dan Losing My Religion.

Ini saja tribute aku untuk REM. Sebuah band yang banyak membuat lagu menyentuh kehidupan sehari dan sosial.


6 comments:

Azhan said...

THANK YOU R.E.M.

pada sekitar tahun 90-an tatkala muzik malaysia bertambah cibai dgn kemunculan grup-grup bangang berpangkal huruf S...dan tambahan pulak aku dah muak asik dengar search n wings.

REM tambah rencah untuk aku jadi lebih kebaratan....HAHAHAHA...

90's music the best.

p/s: eh mok dulu kau beli gitar kan kat sarawak? dulu aku tanya sikit punya emosi. macam bangang.

faiz said...

eh yeke aku emo?
mungkin pasal kat sarawak kot

Anonymous said...

Rem bukan yang nyanyi lagu selingkar kasih ke?

faiz said...

yelah encik Anon.

saya lupa nak attach video klip selingkar kasih.

terima kasih kerana mengingatkan

Azhan said...

HAHAHAHA

apis said...

keh keh keh...