Tuesday, July 19, 2011

Kalau air con kereta lu rosak,lu ganti air filter : Part 1

Sungai chat sudah lama kekeringan dari entry RAGE, oleh itu... setelah mendapat SMS ringkas dari zul supaya pengalaman celaka me'repair' air cond kereta dapat dikongsi bersama dalam blog sungai ni, aku dengan dengan sukacitanya membawakan

-Kalau air cond kete lu rosak, lu ganti saja air filter-

Hah , apa macam? ada sesuatu yang tak kena? Mari jujur dengan diri sendiri...Anda tak perlu belajar kejuruteraan mekanikal universiti tempatan mahupun di jerman untuk menganalisa frasa ini... tak perlu jugak amik sains stream untuk anda rasakan ada sesuatu tak kena pada pernyataan tadi. Cukup sekadar punya akal yang mumaiz untuk anda ragui kebenaran ayat itu.

Mari kita selami sejenak asal usul dari mana datangnya pernyataan itu. Hari Ahad yang lepas, air con kereta aku secara tiba-tiba berhenti berfungsi. Cuma angin saje yang keluar, rasa sejuknya takde. Kebetulan haritu panas, maka angin yang keluar tentulah juga angin panas. Aku takde la rasa berbulu sangat sebab memang dah 4 tahun aku pakai kete tuh tanpa ada problem, hari hari pakai, so mungkin dah sampai jangka hayat untuk air cond tu untuk rosak. Kalau aku pakai proton mungkin aku akan kagum sebab selepas 4 tahun baru nak rosak, itu dah kira diluar norm bagi proton.

Mulanya malas nak betulkan cepat cepat, tapi apakan daya, ada anak kecil yang tak tahan dengan keadaan tanpa aircond. Kalau ikut aku memang tadahal, bukak tingkap pon dah ok, tapi tangisan tanpa henti anak kecil itu sepanjang perjalanan pulang membuatkan aku terus mencilok masuk ke sebuah kedai yang tertera ' Air- cond dan asesori kereta '. Udah le hari ahad , petang pulak tu, so takde la banyak pilihan kedai untuk aku jadik pengguna bijak buat perbandingan harga, dah kedai itu je yang aku jumpa maka aku belasah aje dengan harapan , masalah air con ni dapat diselesaikan secepat mungkin.

"Weh lu tengok kan air con kete ni, tak sejuk la, baru hari ni jadik" kata aku pada salah seorang pekerja kedai yang sekali imbas aku ingatkan adik Paiz. "Lu jangan tukar apa apa dulu, lu check dulu apa rosak, kemudian bagitau berapa baru tengok mau tukar ke tak." tambah aku lagik. Adik pais wannabe pon mengangguk tanda setuju dan paham. Tengah tengah bulan ni kena la tengok dulu, berapa harga , sebab ni kira kontijensi, takde dalam bajet, kang defisit pulak aku. Dah la kewangan negara asyik defisit, tak kan aku pon nak defisit.

Sedang elok adik pais wannabe membuat checking, tetibe datang seorang lelaki berumur tapi bling bling yang aku agak towkay kedai tu dok belek belek kete aku. " chong cheng chong cheng chong cheng cheng" kata towkay tu pada wannabe. " cheng chonng cheng chong cheng chong" jawab si wannabe pada towkay. Aku lantas hangin dan bertanya "apahal?".

"Bos, lu punya air con compressor sudah rosak, gas pon sudah tarak" jawabnya konfiden pada aku. Aku tanya lagi, " Abis tu berapa harga kalau ganti?".

Sila baca betul betul dan pahamkan soalan aku tadi tu, aku bertanya harga kalau ganti air con compressor tu. Soalan ni amat mudah difahami, even kalau ko amik paper Julai pun ko sepatutnya mampu paham soalan ni, tiada soalan trik yang memerlukan kupasan maksud tersirat dan tersurat dari soalan tu. Very straight forward question. Maka jawapan yang kita expect semestinya ialah harga tukar air cond compresser tersebut.

Tapi... towkay bling bling mengeluarkan telefon dari kocek sakunya sambil berchong cheng lagi dengan ntah sapa dihujung talian. Habis sahaja bertelefon dia pandang aku, "Ok bos, barang ganti ada stok, itu orang sekarang ondway hantar barang, lu kira lucky la bos, sebab dalam stor masih ada stok, sebab aaa hari Ahad memang susah kalau dalam stok takdak". Aku tanya lagi, "abis tu berapa harga kalau tukar compressor tu?. " Lagi sekali dengan muka konfiden towkay tu jawab " dont worry bos, barang ada, saya punya orang dah onway dia duduk dkat sahaja" sambil mengacungkan tangan menunjuk nunjuk ke udara .

Tentu para pembaca budiman sudah dapat mebayangkan betapa cheebyenya situasi itu ahaha.
kali ketiga aku tanya harga pon dia masih tak menjawab soalan, lepas aku tanya kali keempat dengan nada yang keras baru lah dia nak jawab soalan aku, "RM 175.00 saja bos" jawabnya ketat. Memandangkan harga yang dia sebut tu masih dalam bajet aku sebab aku bajet lebih dari tu, maka aku pon bersetuju aje untuk teruskan urusan tu.

Tak habis disitu, sang towkay memanggil beberapa orang ah beng iaitu pekerjanya pekerjanya yang lain dan bercakap dalam bahasa yang aku tak fahami lagi buat seketika. Setelah towkay habis berbicara, Ah Beng-Ah beng yang berambut ala K-pop mula mengelilingi kereta aku. Aku biarkan aje, sebab aku ingat diorang beramai ramai nak siapkan repair air con kete aku.


Dengan berkerumunnya ah beng dikeliling kereta aku tu, bermulalah bibit bibit memori yang jahanam. Ada sorang ni, gaya konfiden umpama tahap konfiden dR . rozmey dan filem 40 jutanya, masuk sebentar dalam kedai dan kemudian keluar semula sambil membawa sebuah kotak ditangan, tanpa banyak bicara dia terus buka kotak, keluarkan barang tadi sambil dengan sengaja mengoyakkan plastik depan aku, cehh konon nak tunjuk dia amik barang baru laaaa depan aku.

" lu mau buat apa?" aku tanya pada ah beng tu.

Bersambung.....


---Ahh banyak pulak masa aku spend nak tulis rage ni....disebabkan dah amek masa panjang untuk tulis ni, aku ingat aku stop dulu la, nanti aku sambung lagi. so apa yang dah tulis, aku jadikkan sebagai part1...complete rage akan menyusul kemudian dalam part 2---







10 comments:

faiz said...

aiseh.
rasa macam dah nak sampai
tapi tak sampai

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

omg! wht happen next? curious ni nak tau. adake ah beng tu akan di hentam ?

Azhan said...

Ending dia LOL. tapi mmg cilake lah kedai ni.

apis, tapi part faiz wannabe tu kau tak inform aku aritu. macam chelake.

udin said...

hahahaha...eh potong stim betul la cite ngko ni

faiz said...

bhgn pais wannabe tu aku mmg ak protest. tp takpe kasi cerita abes

apis said...

@nazsabrina
ah beng memang layak kena hentam, cuma dalam kes ni takdala hentam

@zul
aku lupa nak bagitau pasal adik pais wannabe tu, patut aku amik gmabar macam gambar drebar teksi sabah

@paiz
lek mok..

@pakmet
FU

udin said...

cara ko jawab komen mmg setail

udin said...

oih cite kasi sambung la...pemalas punye writer

apis said...

hahahahaha.... cilake..

Arsad mekanik said...

ok