Wednesday, July 13, 2011

Hantu Melayu No. 4

"Menghalau..."

Korang ingat cerita ni dah habis ke?Meh sini, aku sambung cerita.

Part menghalau atau pembersihan ni ada unsur LOL sikit. Aku tak pernah tengok actual punya acara melainkan kat TV. So expectation aku taklah tinggi sangat. Biasalah tv mesti exaggerate macam Udin punya cerita. Yang pasti tiada buka bumbung, tiada asap kaler kuning, tiada mangsa rasuk yang terapung kat udara melawan hukum graviti.

Masa kemuncak gangguan tu ada la 5-6 orang budak perempuan yang kena histeria. Semua yang kena histeria cakap benda yang bukan-bukan, maki hamun. Ada yang ketawa mengilai lagi lahanat. Dah mengilai lepas tu ketawa sorang-sorang. Biar menjerit-jerit bai, jangan mengilai. Masa tu lebih kurang pukul 3 petang. Satu lagi, kekuatan orang histeria ni berganda-ganda dowh. Entah berapa HP agaknya. Aku tengok 3 orang lelaki pegang kaki seorang budak ni pun masih sempat kena tendang lagi. Sangat ROFL. Maki hamun dan kata-kata nista jangan cerita la. Kalau di translate dalam english dah macam filem Shaft. Sarat dengan kata-kata nista.

Ada kakak admin rekemen seorang dukun perempuan dari area berdekatan. Katanya nak tenteramkan keadaan sementara tunggu ustaz dari masjid berdekatan sampai. Dah tipikal orang melayu kita, dah nak halau hantu atau jin baru la kenal ustaz atau imam. Satu lagi nak buat kenduri, keh keh keh. Lepas tu bomoh mesti ada je.

Anyway, part bomoh perempuan ni rupanya ada fungsi juga. Untuk dijadikan modal LOL. Budak-budak perempuan yang kena histeria dikumpulkan kat lobi kompeni aku. Hanya staf-staf berkenaan je yang dibenarkan masuk. Supplier pun tak boleh appointment hari tu. Disuruh balik. Lagi satu pelik, apesal aku pun kena pergi kat lobi ni? Sampai kat lobi Production manager bisik kat aku..."nanti duit pengeras masuk dalam bajet projek..." Aku tengok muka dia tersengih-sengih. Cilakak, patutlah dia panggil aku ke lobi.

Sampai je bomoh perempuan tu kat lobi, nampak gah semacam. Badan dah la tough macam Chyna WWE. Muka macam Adibah Nor. Itu belum sampai part yang best lagi. Dia masuk je terus lilit kain kuning ke pinggang, lepas tu satu lagi kain lilit kat kepala pulak. Cilakak, aku masa tu nak keluar air mata tahan ketawa. Dia dengan pembantu dia  mula berkumat-kamit entah apabende. Aku nampak ada 2-3 orang kakak production macam tak puas hati sebab diorang tu islamik sikit. Lagipun diorang tengah baca surah-surah dan ayat Quran. Tiba je dukun tu ada pula scene khurafat. Keh keh keh. Time ni aku terus blah, yang terlintas kat otak aku ni mesti fraud. Aku bab-bab bomoh ni skeptik gila. 1 jam kemudian aku datang balik, dukun tu dah blah. Orang kat situ cakap dia mintak RM1500 nak halau jin, lepas tu Production Manager bagi RM300 suruh dia balik. Dah aku jangka.

Tak lama lepas tu ustaz pun sampai. Rilek-rilek je orangnya. Dia mintak semua orang kat situ baca surah 4 Qul  (surah al-ikhlas, al-kafirun, al-falaq, an-nas) dan ayat kursi. Masa tu keadaan memang dah tenteram sikit. Lagipun aku rasa budak-budak histeria tu dah penat kot meronta-ronta, menjerit-jerit. Masa part ni aku skip sebab aku settlekan hal lain kat office.

Lebih kurang pukul 6 lebih macam tu, aku datang balik ke lobi. Ustaz tu pun dah balik. Menurut sumber-sumber kat situ, ustaz tu dah detect salah seorang budak yang kena histeria tu ada saka. Alamak, macam drama la pulak. Menurut sumber tu lagi, ustaz tu siap berdialog dengan saka tu. Hasil interrogation ustaz tu, saka tu di bawa dari Indonesia, peliharaan mak bapak budak tu untuk protect anak dia. FYI budak tu adalah staf yang datang dari Indonesia untuk training kat sini selama 6 bulan. Serius la saka boleh naik flight. Aku tak sure la dia naik MAS atau Garuda.

Sampai kat sini jela cerita ni. Ustaz tu punya nasihat amalkan baca surah 4 Qul tu, di samping ayat kursi. Lepas tu solat jangan di tangguh. Seminggu lepas tu Ustaz tu datang lagi untuk majlis tahlil dan baca yassin. Katanya jin dan makhluk halus ada je kat mana-mana. Dia siap spesifik tunjuk satu bilik kat 2nd floor. Bilik tu adalah bilik SRC (sports and recreation club) tempat budak-budak main carrom, main dart dan berkaraoke tu pusat utama. Random je dia tunjuk. Walhal dia tak tau pun bilik apa kat 2nd floor tu.

Sebelum aku lupa, bos aku call dari Jermen. Aku explain kat mamat Jermen tu dari awal kejadian sampai habis. Tak tau la dia faham maksud saka atau tak.

8 comments:

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

from the stories...macam aku tau tauu je tempat keja ko nih katner bro..heheheh

faiz said...

aku saspek mesti bomoh pompuan tu turun KL minggu lepas join demo jalanan

udin said...

hahaha bomoh mintak pengeras sampai seribu lebih tu tak tahan. pakaian dia tak payah la aku nak komen...sah sah geng bersih berdasarkan kain lilit. baca ayat quran lagi bagus.


aritu kilang aku ada jugak, muncul2 lembaga la. yg paling best bos jermen aku cite bile set2 menejer cina boleh diskas pasal bende ni dalam management miting pasal camana nak handle bende ni. bos aku pelik...apasal bende camni kene amek serius sampai diskas dalam management miting (sah2 la seme menejer je dlm miting tu) siap bos2 cina nak bagi offering la kat topekong diorang biar hantu tu tak kacau lagi dah. bagi aku makin syok la hantu tu dtg sebab dpt makan free hahaha. dia tak pecaya langsung hantu2 ni, lagi pelik sebab ada orang nak kene kasi offering, kalau tak nanti hantu marah. lagi best...masa bos aku cite kat aku dia boleh gelak keluar air mata. keh keh keh. tapi dalam masa yg sama mintak maaf tanak offend culture asia...tapi mulut tekikih2 lagi. hampeh ko bos...aku gelak sama la, tapi dalam hati jangan hantu tu kacau aku sudah hahaha babih.

udin said...

oh by de way...abes la zul ada stalker lols uols

Azhan said...

Nazsabrina Iman Zulfikar,
ni nama panjang-panjuang ikut IC ke apa. biasanya blogger letak nama pendek je mcm udin. Jalaludin, pendeknya udin saje. LOL.

Wah, kat mana tu bro bri bru?

faiz,
aku lupa nak nak include dalam cerita part bomoh ni bersilat. LOL dowh. Nampak macam Chyna WWE bersilat. Kalau kau tak dapat bayangkan cuba kau silat depan cermin, mcm tula. LOL.

udin,
discuss masa meeting nak mintak bajet la tu. Itu pun tak paham ke?

stalker biasanya utk org hensem je, eh kau kan hensem?

faiz said...

nak bagi offering babi ada epal kat mulut mahal dow. masuk budget projek. kepala otak dia

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

azhan: aah ikut nama ic

udin said...

mmg mintak bajet...nak beli pisang ngn buah oren. pelancau hahaha