Monday, August 6, 2012

Usainnnnnn Bolt, Dr M. Jegathesan dan atlit kulit hitam

Usain Bolt menang lagi. " I am here to prove my legency..." kata Bolt sedikit loghat #ohmyEnglish. Ah, apa-apa pun boleh. Catatan masa 9.64 saat, rekod baru Olimpik. 7 peserta dalam final cecah bawah 10 saat!


Athletic is in my blood yo. Tahukah anda rekod 200 meter Malaysia masih dipegang oleh Prof Tan Sri Dr M. Jegathesan sejak 1966? Catatan masa ialah 20.92 saat dilakukan di Olimpik Mexico. Power kan? Masa tu dia siap boleh amik medic. Sekarang ni aku tengok budak baru habis medic macam dah separa mental, inikan pulak suruh pergi bertanding kat Olimpik.

Manakala rekod 100 meter ialah 10.33, Watson Nyambek dicatat pada 1998. Rekod sebelum itu ialah 10.38 saat bertahan selama 32 tahun. Oleh siapa?......sebut betul betul. Prof Tan Sri Dr M Jegathesan.

Bila masa agaknya atlit Malaysia nak pecah rekod Watson dan Dr M. Jegathesan? Apatah lagi cecah catatan bawah 10 saat untuk 100 meter dan bawah 20 saat untuk 200 meter. Mengapa agaknya atlit kulit hitam dominasi acara trek terutamanya acara pecut di dunia?

Pada Olimpik 2012 London, semua finalis 100 meter lelaki ialah atlit berkulit hitam. 7 daripadanya mampu lari bawah 10 saat.

Dalam dokumentari "survival of the fastest", Michael Johnson (bekas sprinter USA) mengupas kaitan sejarah orang kulit hitam sebagai hamba abdi dan kekuatan fizikal mereka dalam acara sukan. Teori "survival of the fittest" sebagai bangsa 'second grade' ini berkait rapat dengan predominan atlit kulit hitam sekarang. Adakah ini bermaksud orang melayu takkan berjaya sebab kita bangsa "lek lek la bro"? Kita tunggguuuu.

Kekuatan puak negrito ini dari segi fizikal telah dikaji banyak saintis. Ada teori mengatakan susuk fizikal orang kulit hitam ini lebih cenderung untuk "twitching" atau respons manakala mereka yang berkulit putih pula kekuatan dari segi fizikal tapi tidak ada agility. Kita boleh lihat kebenaran premis ini untuk buat penaakulan seperti di Olimpik lebih ramai atlit kulit hitam dalam acara trek seperti acara pecut, long distance....manakala acara melontar dikuasai atlit kulit putih. Bab twitching bahagian organ lain aku tak mahu sentuh sebab korang sedia maklum melalui berita kes-kes yang melibatkan mat-mat negrito ni kat Kolej swasta. Hahah.

Ok, sekian dulu....ini baru nak warm up memblog.

image from zimbio.com

5 comments:

faiz said...

kita ada udddinnn bolt

Azhan said...

100 meter - 1.30......minit


LOL

apis said...

riza yusoff twitching lebih dari ko ni zul... sebab kaler dia lebih

Azhan said...

HAHHAHA.....Apis kau je yang paham intention aku.

HAHAHAHAH

udin said...

haha...twitching lebih. reza mengamalkan ajaran songsang dia lagi ke? kan ada kita jumpa sekali kat leisure mall lepas spm....apa pelik si reza ni cara becakap