Sunday, September 8, 2013

Hati Kama part 2 (ulas lirik oiiiii)

Setelah berkurun tak masuk blog ni aku nampak komen yang bagi ulasan lagu Hati Kama secara detail. Secara jujur kitorang memang tak give a fck pun. Aku pun kalau bab bahasa dan puisi ni ibarat macam suruh aku mengecat rumah dan tunggu cat tu kering.

Tapi sebab tengok si tukang komen ni beriya ulas tersirat dan tersirat aku paste maksud lagu ni kat sini. Terima kasih sebab singgah dan komen.

Anonymous said...
lagu Hati Kama ni sebenarnya adalah kiasan puisi untuk seseorang yang (khas nya lelaki) yang telah di hancurkan hati nya oleh yang tersayang (isteri, tunang). 
Di dalam pusis Hati Kama ini, yang tersayang itu di tuliskan sebagai Juwita.
mengindang itu mremamng maksudnya dari tarian indang minang.
Jadi mengindang 2 padi huma, seperti tarian musim menuai padi, padi di tampi. 

Memandang mandang hati kama, memandang dalam renungan.

Jadi nya, si lelaki ini sedang bersedih, merenung dan bersedih hati , kerana hatinya telah hancur remuk (mungkin isterinya sudah churang, atau tunangnya sudah terpikat dengan orang lain), selaras denagn lirik "munkin hatinya di duga sehingga terusik hati nurani:.


Ada pihak ketiga di dalam gambaran ini. Iaitu seorang perempuan lain yang si lelaki ini cintai, dan begitu juga perempuan itu terhadap si lelaki.

Mungkin si perempuan itu telah berjanji dengan si lelaki tersebut yang dia tak akan meluka kan hati si lelaki itu dan si perempuan ini akan setia padanya.

atau, mungkin juga sama ada si lelaki dan perempuan ini tidak pernah lagi bersua tetapi kedua dua nya menanti kedatangan pasanagn yang di impikan (pasangan setia).

Jadi , "tawan lah jiwa ku, lepaskan sayap juwita", maksud nya secara abstraknya, si perempuan memanggil si lelaki supaya melepas kan atau melupakn isterinya (atau tunangnya ) sekarang.

"turutlah janji ku, lepaskan segenap lara", makna nya apabila si lelaki ini bersatu dengan si perempuan baru ini, perempuan ini berjanji yang se lelaki akan bahagia bersam dia, dan segenap lara akan hilang.

Dan merisik risik asal usulnya, sudah tentu bermakna, si lelaki sedang merisik latar belakang perempuan itu.

"Adakah ia hamba sahaya, atau pun pandai tafsir mimpi" adalah simbolik. bermaksud mungkin si lelaki atau pun si perempuan ynag di idamkan itu orang biasa ataupun berharta dan bijaksana.

"burung yang terbang, utus/sampai kan salam" adalah juga simbolik dari cara pasanagn melepas kan perasaan berahi, "hati Kama" kepada pihak ynag ci idamkan,

Lagu ini memberi kesan yang sangat medalam dan boleh membuat seseorang yang di dalam keadaan yang di tipu oleh isterinya boleh menangis...
June 29, 2013 at 7:22 AM  

1 comment:

udin said...

Bapak panjang gile babi...